Pozvolný, tak by se dal označit přechod na jednotný evropský zabezpečovač (ETCS) na Slovensku. Na konci letošního léta v zemi fungoval podle tamního ministerstva dopravy systém zhruba na 215 kilometrech tratí. Do konce roku 2030 by pak mělo být vybaveno podle úřadu ETCS dalších 116 kilometrů tratí. Zabezpečovač v současnosti funguje na Slovensku na trati mezi Bratislavou a Žilinou a mezi Žilinou a městem Čadca.
Aktuálně se ETCS řeší také v rámci modernizace železniční tratě a železničních stanic Devínská Nová Ves (mimo), Malacky, Kouty (mimo) až hranice mezi Slovenskem a Českou republikou. Jednotkové náklady na implementaci evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS), jde tedy nejen o ETCS, ale i bezdrátovou komunikaci GSM-R či přenosový systém, podle slovenského ministerstva dopravy vycházejí na 534,6 tisíce eur, v přepočtu přibližně na 13,5 milionu korun na kilometr.
Ministerstvo upřesnilo, že do roku 2030 by měl být hotový úsek mezi Devínskou Novou Vsí a hranicí, jde o 52,6 kilometru. S instalací ETCS do stejného termínu se počítá i v železničním uzlu Žilina, jde o dalších 18 kilometrů tratí. V plánu jsou také úseky železniční stanice Čadca (mimo) – státní hranice v délce 4,5 kilometru a železniční stanice Lučivná – železniční stanice Poprad v délce 40,5 kilometru. Jak ale slovenské ministerstvo dopravy uvedlo, s vysokou pravděpodobností bude celková délka sítě vybavené systémem ERTMS k milníku 2030 vyšší.
Tiskové oddělení úřadu Ekonomickému deníku zároveň sdělilo, že je systém ETCS obecně součástí modernizace železnice a celkové náklady na implementaci systému nejsou zvlášť sledovány. „Zároveň na některých úsecích proběhla implementace systému GSM-R samostatně, a to v předstihu, anebo po ukončení modernizace a spuštění systému ETCS, takže není možné bez podrobné analýzy přesně stanovit náklady dosud vynaložené na implementaci systému,“ doplnil resort dopravy.
Přeshraniční spolupráce
Na zavádění systému spolupracuje Slovensko také s Českou republikou. Manažer infrastruktury, Železnice Slovenskej republiky, kooperuje s českou Správou železnic podle ministerstva standardně při plánování a koordinaci projektů na přeshraničních úsecích, administrativní otázky upravuje legislativa Evropské unie.
„Během posledních přibližně deseti let probíhala jednání a byly zřízeny společné pracovní skupiny na úrovni resortních ministerstev České republiky a Slovenské republiky a manažerů infrastruktury Správy železnic a Železnic Slovenskej republiky při koordinaci staveb modernizace železniční infrastruktury Kúty – Břeclav a Čadca – Mosty u Jablunkova,“ informovalo slovenské ministerstvo dopravy.
Během posledních dvou dekád bylo podle úřadu také na státní úrovni uzavřeno několik dohod, které sloužily i jako podpůrná dokumentace pro žádosti o grant z programu TEN-T (dnes jde o Nástroj pro propojení Evropy CEF) a CEF pro financování systému ETCS.
Další spolupráce se podle slovenského ministerstva dopravy odehrává na úrovni dopravců, a to i vzhledem k tomu, že má být značná část vozového parku Českých drah a provozovatele osobní dopravy na Slovensku, Železničné spoločnosti Slovensko, prakticky stejná. Jde o lokomotivy a elektrické jednotky Škoda a lokomotivy Siemens. Jde zejména o definování požadavků a montáž ETCS.
Evropské finance Slovensko, stejně jako Česká republika, čerpá i na vybavení vozidel palubními jednotkami ETCS. Podle ministerstva byly také v rámci projektů financovaných z evropských fondů (OPD, OPII, CEF) spolufinancovány nákupy nových drážních vozidel, které byly vybaveny systémem ERTMS. Ke spolufinancování došlo i při dodatečné implementaci systému ETCS na drážní vozidla v provozu Železničné spoločnosti Slovensko. Jde o elektrické lokomotivy řady 350, 361 a elektrické jednotky 670.
Mimo to si podle resortu dopravy Železničná spoločnosti Slovensko a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia pronajaly lokomotivy Vectron vybavené systémem ERTMS . „Zároveň v rámci železničních podniků působících na dopravním trhu, jde o nákladní i osobní železniční dopravu, provozují soukromí dopravci lokomotivy a elektrické jednotky vybavené systémem ERTMS, které však všechny nejsou všechny registrovány v České republice,“ informovalo slovenské ministerstvo dopravy. Jednotkové náklady na implementaci systému ERTMS na jeden drážní vůz představují podle úřadu v průměru 566 tisíc eur, v přepočtu 14,2 milionu korun, na ETCS a zhruba 47,2 tisíce eur, v přepočtu 1,2 milionu korun, na GSM-R.
Železničná spoločnost Slovensko má aktuálně podle mluvčího Domina Drevického systémem ETCS nainstalovaný a v provozu v 72 lokomotivách a jednotkách, včetně už zmiňovaných deseti pronajatých lokomotiv Vectron. Z toho 25 vozidel je vybaveno ETCS Level 1 a 47 ETCS Level 2. Na dalších devíti lokomotivách probíhá podle mluvčího proces schvalování ETCS Level 2.
„Tento systém pořizujeme i pro dalších dvacet elektrických jednotek. Zároveň všechny nové lokomotivy a jednotky, které plánujeme pořídit, budou mít ETCS nainstalován již jako součást dodávky. Strategie vedení Železničné spoločnosti Slovensko zahrnuje obnovu vozového parku, přičemž nejde jen o pořízení nových kolejových vozidel, ale i o zavádění důležitých moderních technologií,“ sdělil Ekonomickému deníku Drevický.
Čeká se na leden
V České republice je aktuálně zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí. Do roku 2030 se počítá s postupnou instalací traťové části ETCS na více než 4800 kilometrů železničních tratí, a to včetně zavedení výhradního provozu na vybraných tratích od roku 2025. Na celé železniční síti by měl fungovat systém do roku 2040.
Ostrý start spuštění ETCS na vybraných tratích chystá Česko v lednu příštího roku. Ministerstvo dopravy ho rozdělilo do čtyř fází, aby bylo možné se vyhnout případným komplikacím. První úsek, kde by měl být od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. Následovat bude 8. ledna úsek Břeclav – Bohumín, poté 15. ledna trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.
Jak Ekonomický deník informoval už dříve, koncem srpna bylo mobilní částí ETCS vybaveno v Česku 1234 vozidel, potřeba jich je podle ředitele technické sekce Drážního úřadu Radka Šafránka 1500. Dopravci také dosud proškolili dva tisíce strojvedoucích. Do konce roku by to měl být dvojnásobek.
Tereza Čapková