Novou povinnost varovat zákazníky, že si objednávají zboží v e-shopu a že se tím zavazují za zboží zaplatit, musí zavést český stát. Tlačítka v e-shopech budou muset obsahovat  formulaci, že kupující činí objednávku zavazující k platbě. Vyplývá to z novely spotřebitelské části občanského zákoníku. Stát tím doslova transponuje směrnici Evropské unie o právech spotřebitelů.

Majitelé elektronických obchodů budou muset nově zajistit, aby „spotřebitel při učinění objednávky výslovně vzal na vědomí, že se objednávkou zavazuje k zaplacení.“ Obchodník to bude moci učinit jakkoli, ale funkce nebo tlačítko, kterým si zákazník objednává zboží, budou muset  být „označeny ,objednávka zavazující k platbě´ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací“.  Pokud tak obchodník neučiní, smlouva nebude platná.

Stát je povinen tlačítko v e-shopech zajistit

Podle důvodové zprávy k novele nového občanského zákoníku (NOZ) je příčinou této novely fakt, že takové ustanovení chybí v českých zákonech Evropské unii a Česká republika je musí do své legislativy převzít. „Ustanovení transponuje čl. 8 odst. 2 směrnice č. 2011/83/EU, který ve stávající právní úpravě chybí. Jedná se o specifické informační povinnosti v elektronickém obchodě (e-shopu),“ uvádí ministerstvo spravedlnosti krátce k tomuto bodu.

Ministerstvo spravedlnosti proto navrhuje NOZ rozšířit o zcela nový § 1826a:

[mn_protected]

1826a

Mohlo by vás zajímat

(1) Uzavírá-li se za použití elektronických prostředků úplatná smlouva, podnikatel upozorní spotřebitele jasným a zjevným způsobem bezprostředně před tím, než spotřebitel učiní objednávku, na údaje uvedené v § 1820 odst. 1 písm. a), e), n) a o).

(2) Podnikatel zajistí, aby spotřebitel při učinění objednávky výslovně vzal na vědomí, že se objednávkou zavazuje k zaplacení. Pokud je objednávka činěna použitím tlačítka nebo podobné funkce, musí být toto tlačítko či podobná funkce snadno čitelným způsobem označeny „objednávka zavazující k platbě“ nebo jinou odpovídající jednoznačnou formulací.

(3) Pokud podnikatel nesplní povinnosti uvedené v odstavci 1 a 2, není spotřebitel objednávkou nebo smlouvou vázán.

Povinnost nemá alternativu

České ministerstvo spravedlnosti tak napravuje, co zanedbalo a dosud z předmětné směrnice nepřevzalo. „Vůdčím principem navrhované úpravy je náprava identifikovaných nedostatků v zapracování předmětných směrnic EU. Návrh vychází z potřeby plnění závazků vyplývajících z členství v EU, v jejímž kontextu nelze uvažovat o alternativách. Směrnice č. 2011/83/EU a směrnice č. 2011/7/EU, jichž především se návrh zákona dotýká, jsou v režimu plné harmonizace; členským státům tedy v zásadě není ponechán prostor pro uvážení,“ vysvětluje ministerstvo.

„Na předmětné dílčí problémy v transpoziční úpravě v občanském zákoníku upozornila buď Evropská komise, nebo byly identifikovány Ministerstvem spravedlnosti a Ministerstvem průmyslu a obchodu při přípravě projektu tzv. spotřebitelského kodexu, od něhož bylo nakonec upuštěno,“ dodává v důvodové zprávě ministerstvo spravedlnosti.

Zrušení smluv po telefonu je naopak akce české vlády

Jak vyplývá z českého textu předmětné Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech spotřebitelů, zavedení nové funkce informování o nákupu a povinnosti nákup zaplatit  je doslova převzato z původního textu směrnice EU  do českého práva.

Naopak v dalším novém ustanovení NOZ, kterým stát ruší možnost uzavírání smluv po telefonu, využil český stát diskrece, kterou EU v předmětné směrnici členským státům umožňuje. Podnikatelé by nově podle návrhu mohli zákazníkům telefonovat jen nabídku. Pokud by ji zákazník přijal, smlouva by začala platit teprve až po odeslání písemného souhlasu zákazníka v textové podobě, informovala Česká justice již dříve o dalším novelizovaném ustanovení NOZ. Ke zrušení smluv uzavíraných po telefonu se česká vláda zavázala ve svém programovém prohlášení ze dne 27. 6. 2018.

[/mn_protected]

Irena Válová