INZERCE

Jaderná elektrárna Dukovany. Zdroj: fotobanka společnosti ČEZ

Energetici v Dukovanech sdílejí cestu do práce. Najezdí o desítky tisíc kilometrů méně

O desítky tisíc kilometrů jízdy autem méně evidují zaměstnanci Jaderné elektrárny Dukovany. Od června loňského roku tady testují koncept sdílené dopravy. Ten umožňuje šetřit emise, zvyšuje pružnost i rychlost dopravy a šetří účastníkům peníze za cestu do práce. Hlavní motivační pákou se ale stala vyhrazená parkovací místa.

Denně do jaderné elektrárny polostátní energetické skupiny ČEZ v Dukovanech na rozhraní Vysočiny a Jihomoravského kraje dojíždí kolem dvou tisícovek zaměstnanců a dodavatelů. Práce z domova související s ochrannými opatřeními proti koronaviru jejich počet snížila. Počty se podle mluvčího elektrárny Jiřího Bezděka ale naopak zvyšují během odstávek pro výměnu paliva. I přes zavedené firemní autobusové linky více než dvě třetiny z dojíždějících využívají vlastní auto. „K přírodě nešetrný trend se ale energetické společnosti podařilo využitím aplikace pro sdílenou dopravu obrátit,“ uvedl Jiří Bezděk.„I při zohlednění využití práce z domova evidujeme v Dukovanech meziroční snížení počtu dojíždějících aut o přibližně stovku denně. V přepočtu na neujeté kilometry jsme tak zatím ušetřili přes 18 tisíc kilogramů emisí. Pokud se pilotní projekt z Dukovan osvědčí dlouhodobě, zvážíme zavedení podobných konceptů i v dalších našich lokalitách,“ vysvětluje členka představenstva a leader udržitelného rozvoje Skupiny ČEZ Michaela Chaloupková.

Appka HitchMe

Do speciální aplikace HitchMe, která umožňuje koncept sdílení jízd, se zatím v Dukovanech zapojilo 703 pracovníků z asi dvou tisícovek zaměstnanců a dodavatelů. Jejich počet přitom roste během odstávek, které pro jaderné elektrárny znamenají větší objem práce a vyšší zapojení dojíždějících lidí. „Parkovací místa vyhrazená pro auta obsazená dvěma a více spolucestujícími bývají často úplně vytížená a do konceptu se zapojuje stále víc zaměstnanců i dodavatelů. Díky tomuto konceptu snižujeme dopravní zátěž v okolí elektrárny, ale přínosné je to i pro zaměstnance – lidé jsou flexibilnější a mohou i něco ušetřit. Samozřejmě ale musí při spolujízdě dodržovat ochranná protiepidemická opatření,“ doplňuje ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Roman Havlín.

Na udržitelný rozvoj a ochranu životního prostředí se dukovanská elektrárna orientuje už od začátku nového tisíciletí. V posledních letech zde vybudovali tři dobíjecí stanice pro elektromobily a dobíjecí stanici pro elektrokola, budují nové parkoviště zastřešené nejmodernějšími fotovoltaickými panely. Díky provedeným modernizacím snižují postupně spotřebu vody i vlastní energetickou náročnost při výrobě elektřiny.