INZERCE

Stroje C-390 jsou schopné přepravovat těžší bojovou techniku. Součástí zakázky je i rozsáhlé doplňkové vybavení jako např. modul pro vzdušné hašení za letu, což umožní stroj nasazovat i na pomoc integrovanému záchrannému systému při zvládání rozsáhlých požárů. Foto: Ministerstvo obrany

Embraer po oznámení nákupu dvou strojů pro armádu zahlásil domácí spolupráci

Brazilský globální výrobce letadel Embraer po oznámení nákupu dvou strojů C-390 pro českou armádu podepsala dohodu o průmyslové spolupráci s ministerstvem obrany, která dále prohloubí propojení společnosti Embraer s českým leteckým průmyslem. Tato dohoda zajistí zvýší podílu Aera Vodochody na programu C-390 a rozsáhlou výměnu znalostí, přenos know-how a zkušeností do společnosti LOM Praha.
Zároveň společnost Embraer posílí spolupráci na inovačních projektech s místními univerzitami.

Společnost Embraer učinila podpisem dohody o průmyslové spolupráci s ministerstvem obrany významný krok v etablaci v Evropě. Tato strategická dohoda odráží závazek společnosti Embraer posílit dlouhodobé partnerství s Českou republikou, jehož cílem je prohloubit místní průmyslové a technologické kapacity a zároveň podpořit inovace, vytvořit nová vysoce kvalifikovaná pracovní místa a přispět k růstu leteckého a obranného sektoru České republiky.

Během slavnostního ceremoniálu byly také podepsány samostatné dohody o zvýšení podílu Aera Vodochody na programu C-390 Millennium a o výměně znalostí, předání know-how a zkušeností společnosti LOM Praha.

„Průmyslová spolupráce je důležitou součástí všech strategických zbrojních projektů, včetně nákupu letounů C-390 Millennium. Díky dlouhodobé spolupráci s českým průmyslem, která se datuje již od fáze vývoje C-390, byla společnost Embraer vynikajícím partnerem po celou dobu vyjednávání dohody o průmyslové spolupráci. Společnost byla schopna navrhnout projekty, které významně přispějí k zajištění zásadních bezpečnostních zájmů České republiky. Společnost Embraer se navíc zavazuje, že bude zkoumat další možnosti spolupráce s českým průmyslem s cílem rozšířit a posílit jeho globální dodavatelský řetězec,“ uvedla vrchní ředitelka sekce průmyslové spolupráce ministerstva obrany Radka Konderlová.

„Jsme nadšeni, že můžeme rozšířit naši spolupráci s Českou republikou, zemí s bohatou historií v oblasti letectví a obrany. Aero Vodochody, LOM Praha a místní univerzity jsou pro nás zásadními partnery. Těšíme se na spolupráci a zároveň jsme rádi, že přispějeme k růstu českého leteckého průmyslu,“ řekl Jose Gustavo, viceprezident pro prodej a rozvoj obchodu Embraer Defense & Security pro Evropu a Afriku.

„Tento kontrakt je pro Aero významným milníkem s pozitivním dopadem na celý český průmysl. Prostřednictvím prohloubené spolupráce se zaměříme na další rozvoj dodavatelského řetězce, investice do technologií a přípravu na rychlý růst výroby, což je pro naši společnost nesmírně důležité,“ navázal prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody Viktor Sotona.

„Tato dohoda o spolupráci je pro LOM Praha významným milníkem, spolupráce se společností Embraer je pro nás ideální příležitostí k získání významných zkušeností a know-how v oblasti vojenských dopravních letadel nové generace,“ doplnil Jiří Protiva, generální ředitel společnosti LOM Praha.

Aero Vodochody, klíčový český letecký výrobce, je klíčovým partnerem programu C-390 Millennium od jeho počátku v roce 2011. Vyrábí zadní část trupu, dveře pro výsadkáře a posádku, nouzové dveře a poklopy, nákladovou rampu a pevnou náběžnou hranu. Dohoda o spolupráci bude představovat zvýšení počtu dílů C-390 vyráběných v Aeru a zavedení nových průmyslových kapacit, což bude mít pozitivní dopad na počet pracovních míst vytvořených v České republice a zvýšení hodnoty exportu této společnosti.

Státní podnik LOM Praha, bude těžit z rozsáhlé výměny znalostí a zkušeností v oblasti údržby letounů C-390, připraví své techniky na provádění organických a střednědobých údržbářských činností a umožní společnosti začlenit se do řízení životního cyklu letounu C-390. Kromě toho tato dohoda umožní oběma společnostem prozkoumat další možnosti v oblasti služeb a podpory letounu C-390 a připraví tak půdu pro dlouhodobé partnerství.

Jde tak o nový milník posilující vazby společnosti Embraer s místními partnery, což přispěje k dalšímu růstu těchto českých firem. V rámci své strategie hodlá společnost Embraer rovněž spolupracovat s místními univerzitami a výzkumnými institucemi na pokročilých leteckých projektech. Tyto iniciativy podpoří výměnu znalostí, vytvoří příležitosti pro české inženýrské talenty a posunou vpřed inovace v oblasti leteckých technologií nové generace.

Konečně velká letadla

Ministerstvo obrany pořídí dva transportní letouny Embraer C-390 Millennium. Armáda ČR díky nim získá nové schopnosti při přepravě lidí nebo materiálu, při hašení rozsáhlých požárů, evakuaci zraněných nebo při tankování paliva. O zakázce ministryně obrany Jana Černochová (ODS) ve středu informovala vládu. Smlouva s brazilským výrobcem by měla být uzavřena do několika týdnů a první stroj budou mít vojáci k dispozici už příští rok.

Armáda ČR v současné době nemá k dispozici letadla, která by například dokázala evakuovat větší počet lidí z krizových oblastí nebo by do nich naopak přivezla vojáky i s technikou. „Posílit schopnost přepravit na delší vzdálenosti těžší a objemnější náklady nebo zajistit převoz lidí z krizových oblastí potřebuje Armáda ČR dlouhodobě. Naplno nám to ukázaly třeba evakuace z Afghánistánu nebo Súdánu,“ poznamenala ministryně Černochová. Zároveň poukázala na to, že nutnost co nejdříve získat střední transportní letouny podtrhla i zhoršená bezpečnostní situace ve světě. „Jsem proto ráda, že první stroj dostaneme už příští rok,“ uvedla.

Česká republika letouny pořídí za podobných podmínek jako další spojenecké země. Cena za samotná letadla je podle dostupných informací, které podléhají obchodnímu tajemství, srovnatelná nebo dokonce lepší, než kolik zaplatily jiné země, které často objednávaly vyšší počet letounů. Nad rámec pořízení samotných letounů Ministerstvo obrany nakupuje řadu doplňkového vybavení, které umožní naplno využít schopnosti letadla a které v současné době Česká republika zásadně postrádá.

Jde například o schopnost hašení ze vzduchu, modul pro transport pacientů nebo tankování za letu. Součástí zakázky je také pořízení pozemního vybavení, počáteční dodávky náhradních dílů nebo školení personálu. Celková cena zakázky včetně samotných letounů i veškerého doplňkového vybavení je 11,3 miliardy korun bez DPH, v částce je započítána i kurzová rezerva.

„Jsem přesvědčena, že se podařilo dojednat maximálně možně výhodné podmínky,“ zdůraznila ministryně Černochová.

Stroje jsou schopné přepravovat těžší bojovou techniku. Jak již bylo zmíněno, součástí zakázky je i rozsáhlé doplňkové vybavení. Je jím zejména modul pro vzdušné hašení za letu, což umožní stroj nasazovat i na pomoc integrovanému záchrannému systému při zvládání rozsáhlých požárů. K letounům dále kupujeme modul, který umožní tankování za letu, modul pro transport pacientů, a to včetně možnosti umístění lehátek pro pacienty vyžadující intenzivní péči, přídavné palivové nádrže pro prodloužení doletu, systém vlastní ochrany pro operace v nebezpečném prostředí, systém pro výdej paliva FARP a modul pro operace Search and Rescue. Letadla také budou mít vybavení pro přepravu cestujících ve vyšším standardu a GPS Repeater pro speciální síly.

Letoun Embraer C-390 Millenium ve službách brazilské armády. Foto: Ministerstvo obrany

9 000 letounů pro zákazníky

Embraer je globální letecká společnost se sídlem v Brazílii. Vyrábí letadla pro komerční a exekutivní leteckou dopravu, segment obrany a pro zákazníky z oblasti zemědělství. Společnost rovněž poskytuje poprodejní služby a podporu prostřednictvím celosvětové sítě stoprocentně vlastněných subjektů a autorizovaných zástupců.

Od svého založení v roce 1969 dodala svým zákazníkům společnost Embraer více než 9 000 letadel. V průměru každých 10 sekund vzlétne někde na světě letadlo vyrobené společností Embraer. Flotila Embraeru ročně přepraví více než 145 milionů cestujících.

Embraer je předním výrobcem komerčních letadel do 150 míst a hlavním exportérem zboží s vysokou přidanou hodnotou v Brazílii. Společnost disponuje průmyslovými jednotkami, kancelářemi, servisními středisky a středisky pro distribuci náhradních dílů po celé Americe, Africe, Asii a Evropě.

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.

V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

LOM Praha s.p. je společností specializující se na údržbu, podporu životního cyklu a modernizaci vrtulníků řady Mi, včetně motorů, převodovek a dalších komponentů, jakož i na generální opravy pístových motorů a motorů L-39. Společnost je certifikována tuzemskými leteckými úřady a poskytuje také specializovaný výcvik pilotů vrtulníků a stíhacích letounů, jakož i palubního a pozemního personálu, přičemž nabízí komplexní řešení leteckých a pozemních simulací. V současné době se LOM Praha podílí na přezbrojení Vzdušných sil Armády České republiky vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom, přičemž se zaměřuje jak na údržbu na vysoké úrovni, tak na simulační technologie. Kromě toho se společnost podílí na projektu F-35 a slouží vládám a prestižním leteckým společnostem po celém světě. Společnost LOM Praha je zřízena Ministerstvem obrany České republiky a působí jako státní podnik.

(hrb)