INZERCE

Dobíjení elektromobilu. Foto: Wikimedia Commons (CC-BY-SA-3.0)

Elektromobily snižují znečistění ovzduší, ubylo astmatu. Vědci z Kalifornie analyzovali reálná data

Elektromobily mohou významně snížit znečištění ovzduší a přispět ke zlepšení zdraví obyvatel. Dokládá to studie vědců z americké Keck School od Medicine na Univerzitě Jižní Kalifornie (USC). Ti provedli jednu z vůbec prvních studií založenou na reálných datech registrací elektromobilů a lehkých užitkových vozů s nulovými emisemi ve státě Kalifornie, a to mezi lety 2013 a 2019. 

Domácnosti v Kalifornii rychle přecházejí na elektrická auta a firmy využívají lehká užitková vozidla s nulovými emisemi (ZEV). Výzkumný tým se tak rozhodl provést v podsatě přirozený experiment založený na porovnání čtyř souborů dat. Nejprve získal údaje o počtech ZEV vozidel, která zahrnují lehké užitkové elektromobily, plug-in hybridy a vozidla s vodíkovými palivovými články od kalifornského ministerstva motorových vozidel a sestavili počet registrovaných užitkových vozidel s těmito pohony v jednotlivých oblastech státu v letech 2013 až 2019. 

Dále pracovali s údaji Agentury pro ochranu životního prostředí v USA o hladině oxidu dusičitého (NO2), látky znečišťující ovzduší v souvislosti s dopravou a návštěvách pohotovosti souvisejících s astmatem na úrovni adresy definované poštovním směrovacím číslem. Nakonec výzkumníci vypočítali procento dospělé populace s alespoň bakalářským vysokoškolským titulem na místní úrovni. Nákup totiž bývá v tomto státě podstatně pomalejší v oblastech s nižší kupní silou, což je fenomén, který známe i ze zemí EU. Dosažené vzdělání pak sloužilo jako socioekonomický ukazatel daného sousedství či oblasti. 

Ubylo astmatu

A výsledek? Podle Sandrah Eckel, jedné z autorek studie a docentky Keck School of Medicine, poklesl počet návštěv na pohotovostech kvůli respiračním onemocněním a astmatu o 3,2 % za každých dvacet elektrických vozidel na tisíc obyvatel v dané oblasti urrčené poštovním směrovacím číslem.

Hlavní autorka studie, Erika Garcia, která je i odbornou asistentkou populačních a veřejných zdravotních věd na Keck School of Medicine uvedla, že zatímco se v souvislosti s elektromobilitou zmiňuje především globální dopad na dopravu a životní prostředí, který je v zásadě hypotetický, reálná data teď dokazují, že se znečištění ovzduší může opravdu snižovat a počty případů respiračních onemocnění klesat. Dohromady to pak může být silným argumentem pro politiky i veřejnost při podpoře elektromobility a budování infrastruktury, dodala Garcia.

„Vyšší využívání elektromobilů a dalších vozidel s alternativními pohony se projeví nejen snížením celkových emisí CO2 a NOx v ovzduší světových metropolí, ale jak nyní dokládají výsledky této studie, může vyšší míra využívání elektromobilů vést ke zlepšení zdraví obyvatel,“ okomentoval závěry studie konzultant pro elektromobilitu leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek. Projeví se to zejména v těch oblastech světových metropolí, která jsou dlouhodobě negativně ovlivněná exhalacemi z dopravy. „Pro firmy i domácnosti je to další argument, proč o elektromobilitě přemýšlet,“ dodal.

Nabíjení elektromobilu. Ilustrační snímek. Foto: Arval

V průměru se v celé Kalifornii navýšil počet těchto bezemisních užitkových vozů mezi lety 2013 až 2019 více než desetinásobně. Podíl těchto vozidel byl také ovlivněn dosaženým vzděláním. Čím vyšší byl podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel, tím výraznější byl nárůst těchto vozidel v dané oblasti. 

Podobná souvislost je i v Česku. Oblasti s vyšší kupní silou, převážně Praha a velká krajská města, mají vyšší podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel.„Ti jsou více motivovaní ekologické vozy používat, proto je v těchto sídlech vyšší koncentrace elektromobilů a plug-in hybridů,” doplnil Kadeřábek.

Data, která by potvrdila podobné závěry jako v Kalifornii sice v Česku ještě k dispozici podle něho nejsou, výsledky ale rozhodně hovoří ve prospěch alternativních pohonů a čisté mobility„Pokud bude takových vozů jezdit v českých městech dostatečné množství, mohlo by to znamenat úbytek respiračních chorob v místech s nejvyšším znečištěním, například u hlavních tahů v Praze či Ostravě,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek z Arvalu. 

(mig)