INZERCE

Nejen vzhledem už jsou dnes auta jak z budoucnosti. Jako výkonné počítače jsou ale zároveň napadnutelné. Foto: Pixabay

Elektromobily jsou jako jiné chytré technologie, mohou je napadnout hackeři!

Nabíjíte si auto u veřejné dobíjecí stanice, mezi autem a stanicí dochází k datovému spojení. Protože je vše napojeno na internetovou síť, jsou oba „počítače“ napadnutelné. Hackeři se mohou třeba nabourat do platebního systému provozovatele nebo do řídícího systému vozidla. A ohrozit bezpečnost řidiče.

„Automobilové společnosti zvyšují výrobu nových elektromobilů, ale zároveň není kladen dostatečný důraz na kybernetické zabezpečení. Přitom moderní automobily jsou v podstatě IoT zařízení,“ varuje Pavel Krejčí, Security Engineer z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Co je IoT? Přesná definice zní: „Síť fyzických zařízeních, vozidel, domácích spotřebičů a dalších zařízeních, která jsou vybavena elektronikou, softwarem, senzory/čidly a hlavně síťovou konektivitou. Ta umožňuje těmto zařízením se navzájem propojit a vyměňovat si data.“ Píše se na specializovaném webu Iotport.cz.

„V souvislosti se změnami klimatu a potřebou snížit závislost na ropě se hledají zelenější formy dopravy. Obavy z kybernetických útoků by mohly být ale překážkou dalšího rozvoje trhu s elektromobily. Je proto nezbytné věnovat podobným hrozbám odpovídající pozornost, nezabezpečená nabíjecí místa budou atraktivním terčem pro stále rafinovanější hackery. Přitom řešení pro zabezpečení internetu věcí je k dispozici a podobným útokům může snadno zabránit. Například náš produkt umožňuje výrobcům nabíjecích stanic vložit do zařízení nanoagenta, který případné hrozby včas zastaví,“ říká Pavel Krejčí, Security Engineer z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Co by mohlo ohrozit elektroauta?

Teoreticky by mohli hackeři prostřednictvím nabíjecího místa získat přístup k řídícímu systému vozidla a ohrozit bezpečnost, výkon nebo vozidlo zcela vyřadit z provozu.

Hackeři by mohli vyřadit z provozu celou síť nabíjecích stanic zneužitím jediné zranitelnosti v jednom zařízení.

Kromě vyřazení nabíjecích stanic by hackeři mohli získat přístup k softwaru pro správu a pomocí ransomwaru zašifrovat data. A za zpřístupnění žádat tučné výkupné.

Hackeři by mohli potenciálně ohrozit platební systém v nabíjecích stanicích a o peníze by tak mohli přijít nejen provozovatelé, ale i řidiči.

Petr Vrabec