Tesla, Škoda, Volkswagen. Tato trojice značek vozidel kralovala v listopadu při koupi elektroaut obecně. V tomto měsíci bylo v Česku registrováno celkově 765 nových osobních bateriových elektromobilů (BEV) a tržní podíl dosáhl 3,94 %, uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Ve firemních vozových parcích je pak nejvíce zastoupenou značkou elektromobilů Škoda s podílem 54 procent. Následuje VW s 18 procenty a Hyundai s podílem 17 procent. V první pětce je ještě Tesla a BMW, jak plyne z dalšího průzkumu společnosti Schneider Electric.
Během uplynulých 11 měsíců bylo registrováno 6 128 BEV (2,97 %), upozornil Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Celkem, dle dat v centrálním registru vozidel, bylo ke konci listopadu v Česku provozováno o něco více než 22 tisíc osobních BEV kategorie M1 (vozidla, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob, kromě místa řidiče nebo víceúčelová vozidla – pozn. redakce).
Ve firemních vozových parcích je pak nejvíce zastoupenou značkou elektromobilů Škoda s podílem 54 procent. Následuje VW s 18 procenty a Hyundai s podílem 17 procent. V první pětce je ještě Tesla a BMW.
Průměrně denně ve firmách elektromobily ujedou mezi 50 a 150 kilometry, což zase vyplývá ze zářijového průzkumu společnosti Schneider Electric mezi 820 respondenty z firem s 50 a více zaměstnanci.
„Ačkoliv to zatím čísla nenaznačují, lze očekávat, že v nejbližších letech bude evropský trh čelit přívalu cenově dostupnějších čínských elektroaut,“ uvedl expert na elektromobilitu Schneideru Leoš Kabát. Čína je v současné době světovým lídrem, co do absolutního počtu vyrobených elektroaut.
Maximální dojezd u těch nejvýkonnějších elektromobilů podle Kabáta přesáhl hranici 700 kilometrů a vývoj jde neustále kupředu. Praxe navíc ukazuje, že vozidla na elektrický pohon jsou ideální možností na jízdu ve městech, kde je nabíjecí infrastruktura dobře rozvinutá a kde zároveň uživatelé zpravidla najedou menší objem kilometrů, dodal.
Přibližně 37 procent podniků dobíjí své elektromobily pomocí vlastních nabíječek, a to takzvaných AC s výkonem do 22 kW, které mají stabilní výkon a jsou cenově dostupnější, ale nabíjí pomaleji. Dalších 29 procent firem dobíjí elektromobily pomocí vlastních rychlých DC nabíječek s výkonem 50 až 149 kW a 16 procent firem má k dispozici a využívá své vlastní ultra rychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW. Celkem 16 procent firem uvedlo, že pro potřeby dobíjení firemních elektroaut využívá veřejnou síť dobíjecích stanic a není výjimkou, že zaměstnanci dobíjejí i doma.
„Ty nejlepší ultra rychlé nabíjecí stanice na trhu dokáží dobít auto již za patnáct minut, což je zásadní průlom v oblasti elektromobility a klíčový krok směrem k masovějšímu přijetí elektrických vozidel,“ uvedl Kabát.
Jak vyplývá z údajů Centra dopravního výzkumu, v České republice bylo ke konci července evidováno 2170 veřejných dobíjecích stanic, které nabízely 4051 bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. To představuje nárůst o zhruba 60 procent proti počtům dobíjecích stanic z konce loňského roku a v případě dobíjecích bodů jde o nárůst o 53 procent. V průměru v ČR na jednu stanici vychází asi sedm a půl elektroauta, zatímco v Německu, kde je elektromobilita rozvinutější, je to 19.
Podíváme – li se na data Evropského sdružení výrobců automobilů, pak bylo v zemích Evropské unie v období leden–září letošního roku registrováno více než 1,1 mil. nových osobních BEV (meziroční nárůst o 55 %), které se na celkových registracích podílely 14 %. Nejvíce BEV bylo registrováno v Německu (387 tis.), Francii (205 tis.) a Nizozemsku (85 tis.), nejvyšší tržní podíl si pak BEV držely ve Švédsku (39 %), Finsku (33 %) a Dánsku (33 %). Česká republika skončila v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 %, před Slovenskem na předposledním místě.
Cena elektroojetin výrazně klesla
Elektromobily nabývají na oblibě ale nejen jako nová auta, ale i jako ojetiny. Rozhodně zajímavým údajem je v jejich případě dramatický pokles cen inzerovaných elektromobilů, jak upozornili experti AAA AUTO. Konkrétně, zatímco v předposledním měsíci loňského roku bylo na prodej 481 aut do zásuvky s mediánovou cenou 1,2 milionu korun, stáří ve výši 1,7 roku a nájezd 19 233 km, letos v listopadu to bylo o šedesát procent víc, ovšem jejich cena poklesla o plných 300 tisíc korun na 900 tisíc Kč. Ruku v ruce s tím se logicky mírně zvýšil medián stáří – na 2,8 roku, i počet najetých kilometrů – 27 tisíc.
U hybridních modelů, jejichž celkový inzerovaný počet je zhruba dvojnásobný – 1 420 ks, nejsou cenové změny podle expertů tak výrazné. V těch sice zlevnění sice nastalo, ale o pouhých 20 tisíc korun na 672 tisíc Kč. A i zde mírně narostlo stáří a počet ujetých kilometrů. Konkrétně z 2,2 roku na 2,8 roku a z 33 tisíc kilometrů 42.
„Na ceny zánovních elektromobilů mělo velký vliv dvojí zlevnění ceníkové ceny nové Tesly Model 3 v průběhu roku 2023 – celkem až o 25 procent. To se projevilo na celém trhu ojetých EV vozů, protože mnoho konkurenčních výrobců na toto zlevnění reagovalo. Což je skvělá příležitost pro kupující ojetých elektromobilů,“ uvedl provozní ředitel AURES Holdings Petr Vaněček.
(mig)