Německé dráhy Deutsche Bahn dělají jen malé krůčky při dosahování svých cílů v oblasti obratu v dopravě. Například elektrifikace tratí je daleko od hranice 75 procent, kterou si končící vláda Olafa Scholze stanovila pro rok 2030. Uvedla to tisková agentura DTS.
Míra elektrifikace federální železniční sítě vzrostla mezi lety 2020 a 2023 z přibližně 61 procent na přibližně 63 procent, oznámilo Spolkové ministerstvo pro digitální technologie a dopravu. Aby bylo dosaženo kvóty alespoň 70 procent, muselo by být podle ministerstva elektrifikováno dalších 2 500 kilometrů sítě tras.
Plány DB InfraGO jsou k dispozici ZDE.
„Jen v roce 2022 přiteklo do železniční sítě přibližně 9 miliard eur od spolkové vlády, spolkových zemí, Evropské unie a Deutsche Bahn. To však nestačí. Od železniční reformy se provozní výkonnost naší sítě zvýšila o 27 %. Zejména na vysoce frekventovaných linkách bylo dosaženo limitu vytížení, což má také negativní dopad na dochvilnost. Proto budeme digitalizovat a modernizovat centrální úseky trati na vysoce výkonnou síť s cílem zvýšit frekvenci a spolehlivost. Je však zapotřebí více: Rozšiřováním, novou výstavbou a elektrifikací vytváříme další kapacity v železniční síti,“ uvádí na webu DB InfraGO.
Mohlo by vás zajímat
Do roku 2030 chceme rozšířit a postavit 744 kilometrů tratí. V současné době (v lednu 2024) plánujeme a stavíme více než 200 velkých infrastrukturních projektů. Současně pracujeme na centrálních dopravních uzlech Hamburk, Mnichov, Kolín nad Rýnem, Frankfurt nad Mohanem a Stuttgart. Naším cílem je propojovat města častěji, rychleji a lépe. Zaměřujeme se přitom na vlaky s větším pohonem na elektrický pohon. Nejenže vypouštějí méně CO 2 ale jsou také výkonnější a tišší než vlaky jezdící na naftu nebo alternativní paliva. To prospívá obyvatelům i životnímu prostředí,“ lze se dočíst ve starší zprávě na webu DB InfraGO.
Elektrifikace stagnuje na provozních stanicích a železničních vlečkách, jak je patrné z odpovědi na otázku Levicové strany ve Spolkovém sněmu, o které informovaly noviny Redaktionsnetzwerk Deutschland.
Končící spolková vláda chtěla v rozmezí let 2019 až 2030 zdvojnásobit osobní dopravu po železnici. Počet „nahlášených provozních stanic“ však zůstal v letech 2020 až 2023 stejný a to 7 130. V nákladní dopravě se očekává, že státní podnik dosáhne do pěti let pouze čtvrtinového tržního podílu. Počet potřebných vleček se však od roku 2020 do roku 2023 dokonce mírně snížil – na 2 318.
„Semaforové vládě se nepodařilo nastavit kurz udržitelnosti v Deutsche Bahn. Aktivity ministra dopravy Wissinga nebyly ani cílené, ani důsledné,“ řekl mluvčí parlamentní skupiny Levicové strany pro dopravní politiku Bernd Riexinger. O zdvojnásobení osobní dopravy a vyšší podíl nákladní dopravy po železnici se podle něj vůbec seriózně neusilovalo.