INZERCE

Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu hovoří na výroční konferenci v Brně. Zdroj: web konference

Elektrifikace, elektromobilita a chytrá auta jsou budoucností autoprůmyslu

Auta už nebudou jen stroje na přesun z bodu A do bodu B. Stane se z nich o něco větší chytrý telefon, který bude organizovat čas celé rodině. Tedy alespoň podle vizí Bohdana Wojnara, jenž je členem představenstva Škoda Auto a viceprezidentem Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. Uvedl to na tradiční konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě.

Největším problémem pro automobilky v České republice a jejich dodavatele je kritická situace na trhu práce. Chybí absolventi technických oborů, kteří by mohli začít pracovat v automobilovém průmyslu. „V posledních 5 letech dosahuje propad počtu absolventů zhruba třetiny oproti situaci před sedmi a více lety. Tento trend bude podle našich odhadů trvat minimálně 10 let. Je potřeba přijmout rychlá opatření, posílit technické školství, umožnit vstup pracovních sil ze třetích zemí. To však nejde udělat bez změny legislativy,“ upozornil na začátek konference Wojnar.

„Automobilový průmysl se nachází v dobré kondici. Za posledních 9 měsíců bylo vyrobeno přes 1 milion vozidel. Na tomto nárůstu se podílejí všichni výrobci automobilů,“ uvedl Wojnar s tím, že automobilový průmysl stojí před dalším velkým inovačním skokem. Hybateli těchto změn jsou:

  • Digitalizace
  • Požadavky na životní prostředí, cíle emisí CO2 a oxidu dusík
  • Elektrifikace vozů

„V roce 2025 budeme vyrábět automobily a světový trh bude dlouhou dobu využívat vozy s benzinovými a naftovými motory. Kolem roku 2025 bude podíl elektromobilů tvořit kolem 25%. Je nutné počítat s tím, že vývoj různých druhů pohonných systémů bude finančně náročný. Připravit se musí i školení personálu a technologie a vzniknout bude muset celá infrastruktura pro elektromobily. V neposlední řadě se budou muset připravit servisní partneři,“ nastínil budoucnost Wojnar.

Podle něj je prvním „online“ modelem Škody SUV KODIAQ, jehož první sériový vůz shodou okolností sjel z výrobních pásů v Kvasinách v den konání konference. Město se na jeden den díky reklamní kampani přejmenovalo na Qasiny. „Jedná se o automobil, který je neustále Online – aktuální stav dopravní situace, aktualizace mapových podkladů, informace o cenách pohonných hmot a vytížení parkovišť. Proaktivní servis v rámci Care Connect – uživatel získá přehled nad stavem vozu a servisním plánem, v případě poruchy informováním asistenční služby,“ uvedl k nejnovějšímu modelu Wojnar. Upozornil také na to, že s nastupujícími pokusy o „autonomní“ automobily (bez řidiče – pozn. red) bude nutné vyřešit národní a nadnárodní právní předpisy.

Veronika Hvízdalová