INZERCE

Jednopodlažní elektrická jednotka RegioPanter doplněná trakčními bateriemi. Foto: Škoda Group

Elektricko-bateriové vlaky za 3,5 miliardy dodá Českým drahám Škoda Group

První duální elektricko-bateriové vlaky dodá českým drahám společnost Škoda Group. Státní dopravce s firmou uzavřel kontrakt na 15 vlaků za 3,5 miliardy korun. Jezdit budou na tratích Moravskoslezského kraje. Výrobce má zhruba polovinu nových jednotek dodat nejpozději do 29 měsíců od podpisu kontraktu a další pak v následujících měsících. Nejméně sedm vlaků tak bude podle Českých drah k dispozici nejpozději v listopadu 2026.

Hodnota kontraktu zahrnuje také školení personálu a zajištění servisu až na 15 let. Z celkové sumy připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému.  „Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky, které jsou poháněné elektřinou buď z trakčního vedení anebo z trakční baterie,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Nasazení duálních vlaků podle Krapince snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a umožňuje nabídnout více přímých spojení, která kombinují jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace.

Člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta doplnil, že půjde o bezbariérová, nízkopodlažní vozidla s klimatizovanými oddíly pro 150 sedících lidí. Cestující budou mít podle něj k dispozici i oddíl 1. třídy, prostor pro přepravu osob na vozíku, místa pro kočárky a jízdní kola. Vlaky budou vybavené audiovizuálním informačním systémem, elektrickými zásuvkami a USB pro napájení drobné cestovní elektroniky cestujících a Wi-Fi sítí.

„Také počítáme s chystanou konverzí na železničních tratích, proto budou jednotky vybaveny pro provoz jak pod soustavou 3 kV DC, tak 25 kV 50 Hz AC. Samozřejmostí je vybavení moderním vlakovým zabezpečovačem a radiokomunikací ETCS a GSM-R,“ poznamenal Jiří Ješeta.

Půjde to bez přestupu

Místopředseda představenstva a President Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group Tomáš Ignačák podotkl, že společnost bateriová řešení využila už v řadě projektů, ale u vlaků má tento projekt řadu specifik a klíčová je v tomto ohledu zejména bezpečnost. „ A proto využíváme bateriových systémů typu LTO,“ popsal Tomáš Ignačák.

Vlak zvládne v bateriovém režimu ujet 80 kilometrů. Foto: Škoda Group

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z Ostravy například do Krnova, Nového Jičína nebo Budišov nad Budišovkou, kam nevedou elektrizované tratě. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích například při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.  

Čtěte také: Vodík a baterie. Do veřejné dopravy i železnice zamíří evropské miliardy

Hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica (ANO) k výběrovému řízení sdělil, že uzavření kontraktu je znamením, že České dráhy zůstávají nadále silným a spolehlivým obchodním partnerem Moravskoslezského kraje. „Regionální doprava v našem kraji prochází od prosince loňského roku proměnou, na kolejích začínáme vidět stále více moderních vozů. Nasazení jednotek BEMU můžeme považovat za další velký krok směrem ke kvalitnějšímu a modernějšímu cestování u nás,” řekl hejtman.

Výsledky kontraktu na duální elektricko-bateriové vlaky okomentoval také výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia) Petr Moravec. Stát by měl podle něj jako majitel železniční infrastruktury vedle investic dopravců do bateriových vlaků také zrychlit tempo elektrizace železničních tratí. V současnosti jich je podle Moravce elektrifikována přibližně jedna třetina.

Bezemisní železniční doprava je podle Moravce páteří udržitelné mobility a nasazení vlaků s bateriovým pohonem má významný přínos pro její rozšíření v České republice. „Díky tomu se ekologické bezemisní vlaky dostanou i na regionální tratě, které hrají klíčovou roli v příměstské a regionální dopravě a zatím neprošly modernizací a elektrifikací,“ zmínil.

České dráhy a česká společnost Škoda Group zároveň v úterý představily na mezinárodním železničním veletrhu Rail Business Days v Ostravě elektrickou jednotku RegioPanter osazenou trakčními bateriemi. Vlaky budou nasazené na trati Ostrava – Studénka – Veřovice. Čtyři nové vlaky by mohly začít jezdit letos v prosinci. Jednotka RegioPanter může podle Michala Krapince ujet až 80 kilometrů v bateriovém režimu a dosahuje rychlosti až 120 kilometrů za hodinu.

(teč)