Evropská unie připravuje nová pravidla pro výpočet emisí z dopravy (CountEmissions EU). Jde o součást evropského legislativního balíčku týkajícího se „ekologizace nákladní dopravy“. Cílem návrhu je zpřesnit výpočet emisí skleníkových plynů z dopravních služeb i poskytování informací zákazníkům. Začátkem prosince nová pravidla pro započítávání emisí skleníkových plynů z dopravních služeb poslala do dalšího procesu Rada Evropské unie. Materiál měl včera projednat Senát, zřejmě se ale k němu dostane podle senátora a místopředsedy senátního výboru pro záležitosti Evropské unie Jiřího Duška až 20. prosince.
Návrh nařízení stanoví na základě normy ISO společný regulační rámec pro započítávání emisí skleníkových plynů z dopravních služeb napříč celým dopravním řetězcem. Mají se vytvořit rovné podmínky pro jednotlivé druhy dopravy, segmenty a vnitrostátní sítě Evropské unie.
„Návrh nařízení neukládá povinnost výpočtu nebo vykazování emisí skleníkových plynů, ale vyžaduje soulad s tímto nařízením při zveřejňování údajů nebo v případě, že jsou tyto výpočty a zveřejňování vyžadovány platnými vnitrostátními právními předpisy. Je navržen tak, aby podporoval společnosti, které vypočítávají a vykazují emise skleníkových plynů ze svých dopravních činností na dobrovolném nebo smluvním základě, nebo pokud to vyžadují jiná zvláštní opatření přijatá průmyslem a veřejnými orgány,“ informovala Rada Evropské unie.
Podle důvodové zprávy návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady v současné době žádný všeobecně uznávaný rámec pro započítávání emisí skleníkových plynů z dopravních služeb neexistuje. Údaje je možné vykazovat za pomoci různých norem, metodik i výpočetních nástrojů.
Mohlo by vás zajímat
„To často vede ke značným rozdílům ve výsledcích, což ohrožuje srovnatelnost údajů o emisích skleníkových plynů na trhu, dále pak dochází k poskytování nepřesných a zavádějících informací o výkonnosti dopravní služby. Hrozí také riziko, že si metodu výpočtu emisí a standardní údaje zvolí jednotlivý subjekt podle toho, co je pro něj výhodnější,“ uvádí důvodová zpráva. Dodává, že to vytváří podmínky pro takzvané lakování nazeleno (greenwashing).
Nepřesné údaje
Uživatelé dopravních služeb podle důvodové zprávy obvykle nezískávají přesné informace o výkonnosti dopravních služeb a organizátoři dopravních služeb, včetně provozovatelů, své emise skleníkových plynů systematicky nevypočítávají. A ti, co je vypočítávají, to dělají obvykle na úrovni společnosti nebo vozidla a nejsou schopni generovat údaje o emisích skleníkových plynů z dopravní služby.
Emise podle zprávy v odvětví dopravy v Evropské unii dle odhadů měří 600 tisíc subjektů (údaj z roku 2000), ale pouze 21 660 z nich je měří na rozčleněné úrovni, která je potřebná k získání údajů o emisích skleníkových plynů z dopravních služeb. „To je pouze 1,2 procenta z přibližně 1,8 milionu subjektů, které samy provozují dopravní činnosti,“ uvádí důvodová zpráva.
Podle vyjádření Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) je pozitivní, že Rada podpořila přístup Komise a uvedla do souladu návrh „CountEmissions EU“ s normou ISO 14083, která se už používá a poskytuje metodiku pro výpočet a zveřejňování emisí skleníkových plynů pomocí přístupu „od zdroje přes výrobu až po provoz“ (well-to-wheel).
Novinkou oproti návrhu Evropské komise je, že Rada doporučuje, aby měli velcí dopravci povinnost počítat své emise pro vnitrostátní provoz na základě primárních dat. Rada také podle Mezinárodní unie silniční dopravy zavazuje Evropskou komisi, aby poskytla online nástroj pro výpočet emisí skleníkových plynů. Nejistota ale panuje podle unie ohledně subdodávek pro větší podniky. „Se zájmem sledujeme Evropský parlament, který ještě bude svůj postoj ke spisu definovat,“ informovala unie. Dojít by k tomu mělo v dubnu příštího roku.
České připomínky
Podle Hospodářské komory České republiky bude možné výpočet uplatňovat jak v odvětví osobní dopravy, tak v odvětví nákladní dopravy. „Transparentní informace umožní poskytovatelům služeb sledovat emise, snižovat je a zlepšovat tak účinnost jejich dopravních služeb. Uživatelům umožní volit nejudržitelnější služby z nabídky,“ přiblížila návrh Hospodářská komora.
V České republice se v rámci připomínkování k návrhu vyjádřilo například Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. „Je určitě správné, že počítání bude jednotné, srovnatelné a bude podle pravidla well-to-wheel. Nicméně se obáváme, že administrativní zátěž spojená s ověřováním bude pro menší dopravní společnosti nepřiměřená, přičemž v silniční dopravě je zhruba 75 procent podniků do deseti zaměstnanců, mnoho z podniků je čistě rodinných,“ uvedl mluvčí sdružení dopravců Martin Felix.
Vykazování emisí je podle něj zatím bráno jako dobrovolné, ale malí dopravci v praxi fungují jako dodavatelé a subdodavatelé větším zákazníkům, kteří zřejmě vykazování budou vyžadovat. „Není také jasné, jakým způsobem se vykazování bude vztahovat a vyžadovat od ne-unijních dopravců, protože hrozí riziko rozdílných podmínek a nákladů, a tím i zhoršení konkurenceschopnosti dopravců z Evropské unie vůči třetím zemím,“ doplnil Felix. Podle Felixe půjde o další aspekt, který evropským dopravcům zvyšuje náklady a otevírá trh pro dopravce ze třetích států.
„Když už Evropská unie zpřísňuje podmínky, bylo by na místě, aby se omezil přístup na unijní dopravní trh dopravců ze třetích zemí,“ dodal. Je podle něj také otázkou, jestli je další administrativní zátěž racionální, pokud bude Evropská unie trvat na svých cílech snižování emisí v silniční dopravě tím, že se během relativně krátké doby přestanou auta se spalovacími motory vůbec prodávat.
K návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o započítávání emisí skleníkových plynů z dopravních služeb se vyjádřil například i senátní Výbor pro záležitosti Evropské unie. Norma je podle výboru „příliš komplexní, administrativně složitá a nedostatečně uživatelsky přátelská“.
Podobně jako sdružení dopravců se obává toho, že bude kvůli nařízení narůstat tlak ze strany nadnárodních objednavatelů dopravních služeb na malé a střední podniky, aby vykazovaly emise skleníkových plynů z poskytovaných dopravních služeb. Stejně tak například vyslovil výbor obavy, že s sebou přijetí návrhu sebou nese riziko dalšího nárůstu neúměrné a neefektivní administrativy jak pro veřejný, tak i soukromý sektor.
Tereza Čapková