Evropská komise představila dlouho očekávaný balíček ekologizace dopravy. „Greening Freight Package“. Balíček se skládá ze tří legislativních návrhů, které budou mít v nadcházejících letech přímý i nepřímý dopad na nákladní železniční dopravu. Předmětnými návrhy jsou nové nařízení o řízení kapacity, CountEmissionsEU – společná metodika pro výpočet evropských emisí z dopravy – a konečně revize směrnice o hmotnosti a rozměrech pro silniční vozidla. Vzhledem k tomu, že do evropských voleb zbývá méně než rok, je nezbytné, aby Evropský parlament a Rada na tomto balíčku urychleně pracovaly, vyzvalo Evropské sdružení pro železniční nákladní dopravu (ERFA).
Pokud jde o řízení kapacity, jedná se o iniciativu, po které ERFA v posledních letech aktivně volá. Až do dnešního dne musí manažeři infrastruktury pouze koordinovat dočasná omezení kapacity. Ačkoli to bylo vítané, ukázalo se, že to samo o sobě nestačí, protože je potřeba, aby manažeři infrastruktury koordinovali kapacitu obecně. To je zvláště důležité pro nákladní dopravu, protože více než 50 procent železniční nákladní dopravy překračuje alespoň jednu hranici, uvedla v půli července ERFA.
Návrh nařízení o kapacitě je zásadním nástrojem v evropské misi na zvýšení objemu železniční nákladní dopravy. Železniční nákladní doprava zatím z velké části provozuje mezinárodní služby ve struktuře vnitrostátních systémů. Evropský parlament a Rada musí podle ERFA přijmout mezinárodní přístup k řízení kapacit, který bude odrážet provozní model železniční nákladní dopravy.
„Je zřejmé, že přístup zaměřený na jednotlivé státy bude podkopávat růst,“ míní ERFA.
Za druhé je podle sdružení kontraproduktivní posuzovat revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech odděleně od ostatních návrhů. Na revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech je třeba pracovat společně s revizí směrnice o kombinované dopravě, která bude zveřejněna koncem tohoto měsíce. Oba texty musí zajistit interoperabilitu silniční a železniční nákladní dopravy, jakož i spravedlivou hospodářskou soutěž mezi jednotlivými druhy dopravy.
A konečně, návrh o CountEmmissionsEU je dle ERFA pozitivním vývojem a má potenciál umožnit odesílatelům lépe zohlednit emise související s dopravou při plánování svých dodavatelských řetězců. Návrh musí být uživatelsky přívětivý a musí se zaměřit také na energetickou účinnost a další externality, jako je hluk, bezpečnost a využití půdy, a nikoli pouze na emise z výfuků.
„Pokud to Evropský parlament a Rada myslí s růstem nákladní železniční dopravy a snižováním emisí z nákladní dopravy vážně, potřebujeme k tomuto balíčku ambiciózní přístup. Musíme urychleně přejít na mezinárodní a uživatelsky přívětivější železniční systém. Tyto návrhy hrají důležitou roli,“ prohlásil předseda Evropského sdružení pro železniční nákladní dopravu (ERFA) Dirk Stahl.
„Do evropských voleb zbývá méně než rok, a proto je nezbytné, abychom v nadcházejících týdnech dosáhli v této věci pokroku. Tento balíček je třeba vnímat také v souvislosti s dalšími důležitými návrhy, o nichž se v současné době jedná, jako je nařízení o TEN-T,“ dodal generální tajemník ERFA Conor Feighan.
Evropské sdružení pro železniční nákladní dopravu (ERFA) zastupuje soukromé a nezávislé železniční společnosti z celé Evropy, aktuálně je to 30 členů, kteří působí v celé evropské síti. ERFA tak představuje takřka celý hodnotový řetězec železniční dopravy.
Sdružení bylo založeno v Bruselu v roce 2002 hrstkou nových provozovatelů železniční nákladní dopravy. Bylo založeno jako hlas nových účastníků na podporu evropské vize liberalizovaného železničního trhu.
Všichni členové ERFA sdílejí závazek usilovat o nediskriminační, konkurenceschopný a inovativní jednotný evropský železniční trh podporou atraktivních, spravedlivých a transparentních tržních podmínek pro všechny železniční podniky.
(nik)