INZERCE

Žalobci volají po ústavně konformním zákonu o ochraně klimatu a po krocích ke snížení emisí CO2 v dopravě. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Ekologické organizace podaly klimatickou žalobu na německou vládu

Společně s více než 54 000 spolužalobci nevládní ekologické organizace Greenpeace a Germanwatch podaly novou ústavní stížnost na nedostatečnou klimatickou politiku německé vlády. Před Spolkovým ústavním soudem v Karlsruhe více než 20 žalobců představilo na metr vysokých dřevěných číslicích transparenty na ochranu klimatu a celkový počet budoucích žalobců. Přibližně za deset týdnů by se lidé starší 14 let žijící v Německu mohli poprvé připojit k ústavní stížnosti za klimaticky šetrnou budoucnost.

Žalobci volají po ústavně konformním zákonu o ochraně klimatu a po krocích ke snížení emisí CO2 v dopravě.

„Spolková vláda zpožďuje účinná a sociálně spravedlivá opatření na ochranu klimatu, a tím porušuje občanské svobody a práva na rovnost,“ říká právnička stěžovatelky Roda Verheyen.

„V zájmu ochrany našich základních práv je třeba včas iniciovat a realizovat snižování emisí – novela zákona o ochraně klimatu dosahuje přesného opaku,“ tvrdí.

Již v roce 2021 někteří stěžovatelé v Karlsruhe úspěšně bojovali za to, aby ochrana klimatu byla ústavně vyžadována a nebyla odkládána na úkor mladých lidí.

Navzdory klimatickému rozhodnutí není podle ekologických organizací německá vláda na dobré cestě k dosažení svých závazných klimatických cílů.

Stěžovatelé z roku 2021 se proto spolu s 54 584 lidmi znovu soudí proti porušení svých základních práv.

Kritizováno je zejména ministerstvo dopravy pod vedením Volkera Wissinga (FDP) za to, že od roku 2021 neplní své klimatické cíle a brání rychle účinným opatřením, jako je rychlostní limit.

Kritizovaný německý ministr dopravy Volker Wissing. Foto: Wikimedia/Commons

Pokud bude spolková vláda i nadále odkládat opatření na ochranu klimatu v dopravě, hrozí podle ekologů již ve 30. letech 21. století tvrdé škrty, včetně zákazu jízdy pro spalovací motory. Ukazuje to studie New Climate Institute, kterou minulý týden zveřejnily Greenpeace a Germanwatch. Obzvláště by byli postiženi lidé s nízkými příjmy, kteří žijí ve venkovských oblastech bez spojení veřejnou dopravou nebo mají tělesné postižení.

Ústavní stížnost je jednou ze tří stížností, které podalo pět německých ekologických spolků společně se stěžovateli na nedostatečnou klimatickou politiku spolkové vlády a zejména na oslabení zákona o ochraně klimatu (KSG). Kromě Greenpeace a Germanwatch podaly stížnost také Německá pomoc životnímu prostředí (DUH) a Německá federace pro životní prostředí a ochranu přírody (BUND) spolu s Německým sdružením pro podporu solární energie (SFV).

Začátkem tohoto roku vláda novelizovala zákon o klimatických opatřeních, který dříve vyžadoval, aby sektory jako doprava přišly s okamžitými akčními plány, pokud nesplní roční cíle, informoval Handelsblatt. Díky reformě již nejsou odvětvové emisní rozpočty závazné. Místo toho se Německo zaměřuje na dosažení celkového cíle, aby se nedostatky v jednom sektoru daly kompenzovat nadměrnými výsledky v jiném. To vytváří menší tlak na konkrétní odvětví, jako je doprava, aby zavedla klimatickou akci, a právě na těchto základech byla žaloba koncipována.

přelomovém rozhodnutí z roku 2021 německý Ústavní soud prohlásil, že vládní klimatická legislativa je nedostatečná. Soud tehdy uvedl, že pokud vláda nedokáže implementovat politiku na ochranu klimatu, mohla by porušit základní práva občanů.

(nik)