Evropská investiční banka (EIB) poskytne Česku odbornou pomoc při přípravě tří strategických železničních projektů, podílet se bude na rychlotrati mezi Brnem a Ostravou, modernizaci trati na pražské letiště a propojení Brna s Přerovem. Projekty spojuje to, že jde o partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP).

Podle vyjádření EIB také představují prioritní domácí investice do železnic, které jsou součástí širších mezinárodních koridorů spojujících Německo, Českou republiku, Polsko, Rakousko a Slovensko.

Podpora pro Čechy

Poradenství bude banka poskytovat po dobu 27 měsíců a zaměří se například na alokaci rizik, zadávací dokumentace a strukturu smluv, zároveň bude monitorovat koncesní smlouvy PPP. Podpora je plně financována prostřednictvím poradenského centra InvestEU.

Poradní tým EIB má u projektů poskytnout podporu týmu Správy železnic pro PPP a pracovat v koordinaci s transakčními poradci v průběhu celého procesu zadávání veřejných zakázek. Výstupem by mělo být i know-how v oblasti PPP v rámci Správy železnic.

„EIB má rozsáhlé zkušenosti s širokou škálou partnerství veřejného a soukromého sektoru a my je uvedeme do praxe, abychom podpořili orgány v České republice při realizaci komplexních PPP a urychlili přechod k ekologičtější a efektivnější dopravě,“ uvedl viceprezident EIB Kyriacos Kakouris.

Mohlo by vás zajímat

Železnice na letiště a do Kladna

Podpora EIB se vztahuje na projekt modernizace železniční trati z Prahy na Letiště Václava Havla Praha a do Kladna ve výši 2,2 miliardy eur, zhruba 53,8 miliardy korun. PPP projekt pokrývá úsek od stanice Praha Veleslavín k letišti v hodnotě 1,1 miliardy eur, přibližně 26,9 miliardy korun, včetně napojení na trať Praha – Kladno.

Trať, zastávka
Evropské peníze využije Správa železnic i na modernizaci trati Brno – Přerov. Vizualizace zastávky Němčice nad Hanou​​. Foto: Správa železnic

Dalším projektem je 150 kilometrů dlouhý vysokorychlostní koridor transevropské dopravní sítě (TEN-T) Morava mezi Brnem a Ostravou v hodnotě 7 miliard eur, v přepočtu zhruba 171,3 miliardy korun, přičemž PPP zahrnuje etapu mezi Brnem a Nezamyslicemi a modernizaci mezi Brnem a Přerovem v délce 50 kilometrů.

Projekty se mají zrychlit

Třetím projektem je nová vysokorychlostní trať na úseku Východní Moravy mezi Přerovem a Ostravou o délce 74 kilometrů s předpokládanou rychlostí 320 kilometrů za hodinu a 17 kilometrů dodatečných spojovacích vedení.

Čtěte také: Stát si půjčuje 13 miliard korun od EIB na modernizaci železnice

„Poradenská podpora EIB je příležitostí k urychlení modernizace naší železniční sítě, zejména ve strategických oblastech, jako je vysokorychlostní železnice,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

EIB v Česku poskytuje například i půjčky Českým drahám na modernizaci vozového parku. Podílí se i na investicích do budování silniční infrastruktury.