INZERCE

Rozvázání symbolické mašle se ujali (zleva) Sukhjinder Singh, Cladia Viohl, Martin Klíma a Arnošt Barna. Foto: tisková zpráva E.ON ČR

E.ON sází na ultrarychlé dobíjení. První ze třinácti dobíjecích hubů zprovoznil u Lovosic

Společnost E.ON otevřela v Sulejovicích u Lovosic svůj první ultrarychlý dobíjecí hub pro elektromobily v Česku. Do tří let chce postavit ještě dvanáct dalších. Zaměří se na hlavní dálniční tahy a krajská města.

Společnost E.ON otevírá svůj druhý dobíjecí hub v České republice a vůbec první, který je složen výhradně z ultrarychlých dobíjecích stanic. Během roční výstavby, která vyšla na zhruba 20 milionů korun, vznikla nejdříve CNG plnicí stanice, kterou posléze doplnily tři ultrarychlé dobíjecí stanice. Dodavatelem technologie jsou společnosti ABB a Alpitronic. Jejich výhodou je rychlé dobíjení baterie elektromobilu, které nezabere víc než deset minut.

Instalování ultrarychlých dobíjecích hubů je cesta, kterou se chce skupina E.ON v České republice do budoucna vydat. Již první dobíjecí hub ve Vystrkově u Humpolce patří k nejvyužívanější lokalitě v síti E.ON Drive v Česku. Jen v minulém roce tam řidiči odebrali 627 megawatthodin elektřiny.

Společně se svými partnery E.ON vybral vhodná místa po celé České republice, umístěná v blízkosti hlavních dopravních tahů. Vznikne zde 12 dalších UFC dobíjecích hubů. Osm z nich bude osazeno třemi stojany, budou tak schopny odbavit až šest vozidel najednou. Počítá se s dobíjecím výkonem 300 kilowattů. Huby by měly vzniknout například v Brně, Hradci Králové, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Olomouci a také v Praze.

E.ON otevřel první ultrarychlý dobíjecí hub v Sulejovicích. Foto: tisková zpráva E.ON ČR

„Od roku 2011, kdy jsme na brněnském letišti otevřeli první veřejnou dobíjecí stanici v Česku, jsme ušli velký kus cesty. A ten největší v posledních letech. Ještě v roce 2017 měla naše síť patnáct stanic. Aktuálně už mohou řidiči využít 150 stanic a na konci tohoto roku plánujeme mít v naší síti v České republice na 300 veřejných dobíjecích stanic,“ připomněla generální ředitelka skupiny E.ON v Česku Claudia Viohl.

Rozvoj elektromobility nejde pouze cestou veřejného dobíjení. Příkladem může být spolupráce se společností Kia, kterou E.ON kompletně vybavil dobíjecími systémy v jejích autosalonech či školicím středisku. E.ON pro tuto automobilku zajišťuje také kompletní řešení domácího dobíjení pro zákazníky, kteří si elektromobil KIA zakoupili. A to včetně vyřízení dotace.

V celé Evropě by do roku 2026 měla být síť E.ON Drive rozšířena o dalších 5000 dobíjecích bodů. Zaměřit se E.ON chce na rychlé a ultrarychlé dobíjení. Síť E.ON Drive protíná jedenáct evropských států od Norska po Rumunsko a má na 12 tisíc dobíjecích bodů. Většina z nich je v tuto chvíli určena pro dobíjení o výkonu do 42 kilowattů. Do budoucna se má zvýšit podíl rychlodobíjecích a ultrarychlé dobíjecích stanic (UFC).

Tomáš Rovný