Společnosti E.ON a MAN připravují v několika evropských zemích síť veřejných dobíjecích stanic pro nákladní vozidla. Dohoda mezi firmami počítá s vybudováním přibližně 400 dobíjecích stanic na zhruba 170 místech. Dobíjecí místa by měla být umístěna v Německu, Rakousku, Velké Británii, Dánsku, Itálii, Polsku, České republice a Maďarsku. Konkrétně v Česku v rámci první fáze projektu E.ON a MAN analyzují čtyři lokality.
První evropská lokalita by měla být podle informací společnosti MAN Truck & Bus otevřena v letošním roce a do konce roku 2025 chtějí firmy, aby fungovalo přibližně 80 lokalit. Dobíjecí stanice nové veřejné sítě by měly vzniknout v místech stávající servisní sítě společnosti MAN.
„Evropa si stanovila cíl snížit do roku 2040 emise z těžkých užitkových vozidel o 90 procent. Elektromobilita je ústředním klíčem k dosažení tohoto cíle. Intenzivně investujeme, abychom výrazně podpořili infrastrukturu pro elektrickou přepravu těžkých nákladů a nastavili směr pro udržitelnou logistiku,“ uvedl generální ředitel společnosti E.ON Leonhard Birnbaum. Dodal, že téměř všichni významní výrobci aktuálně zaměřují svůj vývoj směrem k elektromobilitě. A pro dosažení těchto cílů je potřeba vysoce výkonná nabíjecí infrastruktura, která je navržena v evropském měřítku.
Generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus Alexander Vlaskamp poznamenal, že aby byl přechod na mobilitu úspěšný, je potřeba do roku 2030 v Evropě přibližně 50 tisíc dobíjecích stanic pro těžká užitková vozidla. „Jako výrobce elektrických nákladních vozidel budeme součástí této změny. Velmi mě těší, že společnost E.ON je silným partnerem pro elektrifikaci našich servisních míst. Pokládáme tak další základní kámen pro veřejnou nabíjecí síť. Stále však budeme potřebovat podporu jednotlivých vlád, abychom mohli tuto síť vybudovat v co největším možném měřítku,“ zmínil.
Dobíjecí stanice by měly fungovat podle společnosti MAN Truck & Bus v průmyslových oblastech s velkým objemem pohybu nákladních vozidel nebo v blízkosti dálnic, tak aby se dalo veřejné nabíjení snadno integrovat do každodenního provozu. V rámci lokalit, kde to dispozice umožní, budou nabíjecí body umístěny odděleně od areálů servisních míst značky MAN z důvodu zajištění dostupnosti i mimo otevírací dobu. Ale i tak budou moci řidiči všech značek využívat podle informací společnosti zázemí jednotlivých lokalit.
Lokality budou podle společnosti MAN Truck & Bus vybudovány modulárním způsobem. V první fázi by mělo být každé místo vybaveno několika nabíjecími stanicemi o výkonu až 400 kilowattů. „To umožní průměrnému elektrickému nákladnímu vozu dobít jeho baterie na dojezd až 300 kilometrů za přibližně 45 minut. Později budou lokality modernizovány novým megawattový nabíjecím systémem MCS,“ informovala společnost.
(teč)