Vlaky dopravce Leo Express projdou za 400 tisíc korun takzvanou dualizací, kromě stejnosměrného elektrického proudu jim umožní využívat i ten střídavý. Ve výběrovém řízení na zhotovitele zvítězila firma Stadler. Na úpravu vlaků získal od ministerstva dopravy Leo Express dotaci ve výši přibližně čtyřicet procent.
Konkrétně šlo o příspěvek v rámci Operačního programu Doprava 2021-2027 (OPD3) na úpravu vlakových jednotek Stadler Flirt. Dualizace umožní dopravci pokračovat v provozu na trase Praha – Ostrava i po plánované změně napájecího systému.
„V rámci dotační výzvy jsme obdrželi nejvyšší hodnocení v rámci všech odevzdaných žádostí,” uvedl generální ředitel společnosti Leo Express Peter Köhler.
Firma Stadler, která zvítězila ve výběrovém řízení, je zároveň výrobcem vlaků Flirt, jenž Leo Express nasazuje na komerčních linkách mezi Prahou a Ostravou a dále do Polska a na Slovensko. Na realizaci zakázky se bude podílet například i AŽD Praha nebo Výzkumný železniční ústav Velim.
Mohlo by vás zajímat
Železniční trakční vedení je v České republice území napájeno stejnosměrným i střídavým proudem. Správa železnic chystá postupné sjednocování a přechod na čistě střídavou trakční soustavu o vyšším napětí. Ta je pro dopravce levnější a přináší i další benefity. S plánovanými změnami souvisí i nutnost úpravy lokomotiv.
Harmonogram přechodu v rámci celé republiky je naplánován až do období let 2045 až 2050. Celkem půjde o zhruba 1800 kilometrů tratí, které jsou aktuálně elektrizované stejnosměrnou trakční soustavou.