Dvacítka bateriových systémů pro průmyslové nebo agrární energetiky v Nizozemsku a šest smluv uzavřených s českými zákazníky. To je první rychlý výsledek spolupráce při hledání dalšího využití baterií elektromobilů, kterou společnosti Škoda X a ČEZ ESCO oznámily v červnu. Energetici a automobilový průmysl tak naplňují svůj záměr silněji zapojit elektroauta do služeb energetiky, snížit uhlíkovou stopu v celém životním cyklu baterií a přispět k posílení energetické nezávislosti průmyslových firem.
Stačí jen pětice baterií, které neprošly přísnou výrobní kontrolou pro umístění například v plně elektrickém voze Enyaq. A na světě je nový velký bateriový systém schopný několik hodin dodávat energii a stabilizovat energetická hospodářství středně velkého průmyslového podniku. Pro lepší představu může jít o ekvivalent několikahodinové spotřeby až čtyř desítek domácností. A o tyto baterie je zájem i v zahraničí. První systémy už pohání průmyslová zařízení u zákazníků společnosti Elevion Group v Nizozemsku, další se uplatní v České republice.
„Dekarbonizace si žádá chytrá a zároveň udržitelná řešení, která prodlouží životnost jednotlivých prvků moderní energetiky a sníží celkovou uhlíkovou stopu,” říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. Ukázkovým příkladem je podle něho využití baterií elektromobilů, které v sestavách velkých úložišť pomohou na cestě k dekarbonizaci zákazníkům firmy z řad průmyslových podniků, městských energetických hospodářství nebo v zemědělství. „Aktuálně máme uzavřeno 26 smluv s českými i zahraničními firmami. Zákazníkům garantujeme provoz úložišť v řádu tisíců dobíjecích cyklů, nízkou degradaci baterií do dvou procent ročně a samozřejmě i průběžný servis systémů,“ dodává Čermák.
Podle energetických expertů je jednoznačně viditelné, že sekundární trh s bateriemi v Evropě i ve světě rychle roste. Poptávka po těchto sestavách je plošná napříč všemi sektory ekonomiky.
„Second-life využití a následná recyklace baterií elektromobilů se ale může okamžitě vrátit třeba i zpět do rozvoje elektromobility. Sestavená bateriová úložiště totiž mohou sloužit jako záložní zdroje ultrarychlých dobíjecích stanic v místech s méně kapacitní sítí. S přibývajícím počtem baterií, které nesplňují parametry pro provoz v elektromobilech, poroste v dalších letech i potenciál pro sestavování těchto systémů,“ uvedl výkonný ředitel Škoda X Jaroslav Pelant.
Bateriové akumulační systémy fungují v podnikových energetikách nejčastější v kombinaci s fotovoltaikami. Zákazníci si ale podle firmy v rámci řešení šitých na míru běžně nechávají instalovat i další prvky chytré energetiky, jako napříkald tepelná čerpadla, dobíjecí wallboxy pro elektromobily, úsporná osvětlení, ekologická vytápění nebo prvky technického zabezpečení budov.
Pro ty nejpokročilejší firmy může být baterie základní součástí vybavení, které jim umožňuje spotové obchodování s energií nebo výhledově i poskytování flotilových elektromobilů pro službu vehicle2grid, tedy poskytování energie z e-aut jako stabilizační služby pro provozovatele energetických sítí.
Kam aktuálně second-life baterie směřují?
- Mouw Hoedliggers (Nizozemsko). Zpracovatelský průmyslový provoz využívají bezemisní energii k řezání a svařování ocelových nosníků. Výroba 760 střešních fotovoltaických panelů o celkovém výkonu 328 kW je ukládána do dvou bateriových systémů o celkové úložné kapacitě 600 kWh. Dříve provoz potřeboval jednorázově více energie, než kolik mohly odebrat ze sítě a firmě za to hrozily vysoké pokuty. Baterie tento problém vyřešily a nahradily záložní dieselové generátory.
- Zeleninová farma Pronk (Nizozemsko). K 1090 fotovoltaickým panelům na střechách šesti budov v areálu zeleninové farmy přibude nyní ještě bateriové úložiště o úložné kapacitě 300kWh.
- Mléčná farma Loonen (Nizozemsko). Zemědělský provoz má na střechách budov 1368 fotovoltaických panelů a bateriový systém s úložnou kapacitou 300 kWh, který pomáhá ukládat výrobní přebytky energie pro pozdější spotřebu.
- EP Rožnov (ČR). Dodavatel komplexních služeb v návrhu a realizaci čistých prostor, buduje inovativní energetické centrum s cílem dekarbonizace a plně bezemisního fungování firmy do roku 2040. Kromě bateriového úložiště na bázi SecondLife zde bude poprvé v Česku vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tedy využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě.
- Ivančice u Brna (ČR). Staví v rámci městského teplárenství inovativní energetické centrum, kde otestuje energetické technologie a jejich ideální kombinaci (fotovoltaika, bateriový systém z akumulátorů elektroaut, elektrokotel, tepelné čerpadlo, chytré řízení).
(mig)