INZERCE

Druhý život jako stacionární bateriové úložiště: Baterie ze 43 elektrických autobusů VDL tvoří základ projektu Anubis, který VDL iniciuje společně s RWE v Nizozemsku. Foto: VDL

Druhý život. Použité autobusové baterie poslouží jako stacionární zdroje v elektrárně

Intenzivně používané baterie z elektrobusů společnosti VDL Bus & Coach dostávají druhý život v rámci projektu „Anubis“. Tato iniciativa energetické společnosti RWE a společnosti VDL Bus & Coach se týká udržitelného a cyklicky orientovaného využívání surovin, v tomto případě baterií pro autobusy, v centrálním úložném systému v nizozemském Moerdijku.

Pro nizozemského výrobce autobusů VDL Bus & Coach je to jasné: elektrifikace dopravního sektoru bude v nadcházejících letech rychle postupovat a nahradí silnou závislost na fosilních palivech.

Předpokládá se, že po roce 2030 budou všechny autobusy a stále více osobních a nákladních automobilů v Nizozemsku jezdit na elektřinu. Každý rok pak bude k recyklaci k dispozici více než 150 000 tun baterií. Ty jsou v současnosti klasifikovány jako odpad a většinou odváženy do recyklačních závodů v zahraničí.

„V projektu Anubis zpočátku používáme baterie ze 43 elektrobusů VDL, které od roku 2016 provozuje společnost Transdev v Eindhovenu. Tato vozidla v současné době dostávají nové a větší baterie, ale použité baterie mají stále dostatečnou kapacitu pro použití ve stacionárních aplikacích. V Evropě jsme jedním z průkopníků elektrické veřejné dopravy. Součástí naší strategie je poskytování udržitelného kruhového řešení pro naše baterie. Jejich použití však stále vyžaduje mnoho nových poznatků a vývoje. Společně s RWE proto v rámci projektu Anubis shromáždíme mnoho dat, abychom ještě více přispěli k udržitelnosti naší společnosti,“ vysvětluje generální ředitel společnosti VDL Bus & Coach Paul van Vuuren.

Třiačtyřicet baterií elektrobusů VDL má celkovou kapacitu 7,5 megawattu a budou spojeny do jedné velké baterie v elektrárně RWE v Moerdijku. Společnost RWE pracuje také na projektech baterií v Německu, Velké Británii a Spojených státech. Energetická společnost chce v nadcházejících letech rozšířit kapacitu na tři gigawatty.

Úspěšný obrat

Společnost RWE je podle svých slov průkopníkem ve vývoji projektů, které přispívají k úspěchu energetické transformace. Kromě vyrovnávání nabídky a poptávky po (obnovitelné) energii jsou bateriové systémy díky své rychlé reakční době ideální také pro stabilizaci energetické sítě.

„To jsou důležité předpoklady pro udržitelnější dodávky energie,“ říká generální ředitel společnosti RWE Generation Roger Miesen.

„Projektem Anubis společnosti RWE a VDL dokazují, že technické výzvy spojené s výstavbou a provozem těchto zařízení lze zvládnout. Tímto projektem aktivně přispíváme ke snižování emisí CO2, protože po počáteční fázi v autobusech VDL společnosti RWE budou mít baterie delší životnost. Později budou recyklovány ve vysoké kvalitě,“ doplňuje Roger Miesen.

Cílem projektu Anubis je demonstrovat a ověřit inovativní stacionární systém skladování energie založený na bateriích pro autobusy. To umožní realizaci takových projektů ve velkém měřítku a přispěje k oběhovému hospodářství v Nizozemsku. Očekává se, že v nadcházejících letech bude vráceno velké množství baterií z elektromobilů.

„V Evropě jezdí v různých městech a regionech více než 1 100 elektrobusů VDL. Očekáváme tedy, že se v rámci projektu Anubis hodně naučíme, abychom mohli významně přispět k budoucnosti, v níž budou použité autobusové baterie využívány jako úložiště energie a následně recyklovány,“ dodává generální ředitel společnosti VDL Bus & Coach Paul van Vuuren.

(nik)