Přesnější než v minulých letech. Jízda na čas vlaků Českých drah dosáhla v loňském roce 87,6 procenta, meziročně je to zlepšení o 0,2 procenta. V přepočtu to podle informací státního dopravce představuje tři tisíce vlaků navíc. „Pokud bychom sledovali právě zdržení způsobená jen dopravcem, například jde o závadu na lokomotivě nebo voze, jelo by loni načas dokonce 98,7 procenta našich vlaků,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Mezi nejčastější příčiny zpoždění patří to, že na sebe jednotlivé vlaky musejí čekat, protože je v České republice 78 procent tratí jednokolejných.

Loňské plnění jízdního řádu je podle Krapince druhé nejlepší od roku 2016. České dráhy se jako dopravce loni podílely na 12,5 procenta ze všech případů zpoždění. „Drtivá většina zdržení je mimo náš přímý vliv, přesto věřím, že se nám bude přesnost vlaků dlouhodobě zvyšovat, a to i díky moderním vozidlům, do kterých investujeme desítky miliard korun,“ dodal Krapinec s tím, že další zvyšování přesnosti železnice závisí především na vlivech, které nemohou České dráhy ovlivnit.

Na čas jelo v loňském roce podle Českých drah celkem 2 154 326 vlaků z více než 2,4 milionu sledovaných spojů. Celkové průměrné zpoždění vlaku bylo 2:36 minuty a zpoždění pouze vlivem dopravce bylo v průměru 48 sekund. Tento údaj představuje hodnoty nejen z cílové stanice, ale také ze stanic a zastávek na celé trase vlaků a vychází z více než 46,5 milionu údajů.

České dráhy vyčíslily, že na provozovatele dráhy, Správu železnic, připadá 18 procent zdržených vlaků. Jednalo se především o vliv výluk a závad na infrastruktuře. Největší podíl zpoždění, celkem 69,5 procenta, připadá na ostatní vlivy, kam patří například míjení vlaků na jednokolejných tratích, čekání na přípoj – jde o druhý nejčastější důvod zdržení vlaků, aby byly zachovány vazby mezi vlaky a cestující nemuseli čekat desítky minut na další spoj, ale také zpožděný příjezd vlaků ze zahraničí, dopady nepříznivých povětrnostních podmínek nebo zásahy složek integrovaného záchranného systému.

Mohlo by vás zajímat

„Především v posledních dvou případech se navíc jedná o největší zdržení v důsledku až několikahodinového přerušení provozu kvůli popadaným stromům, sesuvům půdy nebo v důsledku činnosti záchranářů a práce vyšetřovatelů po nehodách na přejezdech nebo po sražení osob, které se nezákonně pohybovaly v kolejišti,“ informovaly České dráhy.

Z pohledu jednotlivých měsíců byly vlaky podle dopravce nejpřesnější v únoru (91,8 procenta), v březnu (91,6 procenta) a v prosinci (89,8 procenta). „Nejméně přesné byly v září, kdy Česko postihly rozsáhlé povodně a vlaky musely na mnoha místech z preventivních důvodů nebo kvůli poškození infrastruktury dočasně zpomalit,“ uvedly České dráhy. V září jelo včas 82,8 procenta vlaků. Vliv povodní a odstraňování jejich následků ovlivňovalo jízdní řády ještě také v říjnu a listopadu.

Pozitivních výsledků bylo podle Českých drah dosaženo také ve spolehlivosti vlaků, kdy bylo odřeknuto nebo nahrazeno autobusy 0,78 procenta všech plánovaných spojů. Odřeknutí drtivé většiny z nich bylo také spojeno se zářijovými povodněmi a jejich následky.