Letecké drony výrazně ovlivní dopravu lehkého zboží, ale také jídla. Ve filmovém průmyslu se díky nim ušetří miliony dolarů.
Delair-Tech je francouzská společnost, která se zaměřuje především na výrobu létajících dronů. Společnost získala od investorů 13 milionů eur, se kterými chce expandovat do USA a Číny. Firmu si také vyhlédla k investici jedna z tradičních francouzských rodin (Heriard Dubreuil), která vyrábí světoznámý koňak Remy Cointreau. Ukazuje to na to, že trh s drony se stává atraktivní i pro firmy, které podnikají v poměrně tradičních oblastech. Potenciál na trhu s drony je totiž obrovský.
V posledních letech došlo k obrovskému rozvoji leteckých dronů, které se užívají nejen při vojenských operacích, ale stále častěji také k civilním a komerčním účelům. Umožňují se dostat na nepřístupná místa, a pokud jsou vybaveny kvalitní kamerou se stabilizátorem obrazu, tak také pořizovat skvělé záběry.
V minulosti sice bylo technicky možné takové záběry pořizovat také, ale bylo to enormně drahé. Bylo nutné si pronajmout helikoptéru a optickým stabilizátorem, náklady na pořízení záběrů byly více než stonásobné. Není tedy divu, že se drony začínající používat především ve filmovém průmyslu a můžou podle serveru wired.com změnit způsoby, jakým se vytvářejí filmy. Drahé pohybující se jeřáby či snímání scény z helikoptéry se tak možná díky dronům stane minulostí.
A zdá se, že se technologie dronů také bude používat v dalších lidských činnostech. Drony tak můžou způsobit drobnou revoluci v přepravě zboží. Do celosvětových médií v roce 2013 například vstoupila zpráva, že Amazon chce doručovat zboží právě prostřednictvím dronů. Má se sice jednat jen o balíčky do 2,3 kilogramů, ale i tak se bude jednat o podstatnou část dodávek. Amazon službu stále intenzivně vyvíjí, chce ji však spustit už v okamžiku, kdy dostane povolení od amerického úřadu pro civilní letectví FAA.
Jak má taková přeprava s drony od Amazonu vypadat? Podívejte se na následující video, které je v anglickém jazyce:
Amazon však není jedinou společností, která chce využívat drony. Další společností je startup Foodpanda, která se zabývá doručováním jídla a působí ve 40 zemích na světě. Testování zatím probíhá v Singapuru. Zprávu přinesl South China Morning Post.
Na druhé straně však šéf a zakladatel společnosti Ralf Wenzel upozornil, že nová technologie nepovede ke snižování počtu zaměstnanců. V Hongkongu totiž došlo v únoru k propuštění přibližně 15 % zaměstnanců s odvoláním na větší automatizaci procesu objednávání a doručení. Další zaměstnanci ale budou nejspíše potřeba k růstu společnosti a budou schopni díky dronům vyřizovat více dodávek.
Obrovskou výhodou takové služby při doručování jídla je, že eliminuje nejistotu při dopravě. Při dopravních zácpách jídlo nemusí být doručeno včas. Dopravní společnost tak musí vracet peníze nejen klientovi, ale v některých případech také restauraci. Tyto problémy také musí řešit zákaznická podpora, která u dopravních společností rozvážející jídlo vytváří značné náklady. Doprava jídla prostřednictvím spolehlivých dronů může vést k rychlejšímu a časově přesnějšímu doručování. A také nejspíše sníží náklady na zákaznickou podporu.
Trh s drony bude prudce růst
Zajímavá je z toho pohledu BI Intelligence analýza ohledně finanční velikosti trhu s drony. Na trhu v současné době dominuje vojenský sektor, který za drony v roce 2015 utratil přibližně 7 miliard dolarů, zatímco civilní/komerční sektor přibližně jednu miliardu.
Možná se to zdá málo, ale je potřeba připomenout, že v roce 2012 podle BI Intelligence trh s civilními/komerčními drony téměř neexistoval.
Zatímco však růst trhu s civilními drony dosáhne mezi lety 2015 až 2020 o 19 % ročně, armádní sektor utratí každým rokem o 5 % více. K hlavnímu růstu na celém trhu má dojít od roku 2020, kdy se drony budou uplatňovat při přepravě, výrazně také pokročí úroveň technologií. Stoupnou ale také výrazně útraty i armádě.
Arsen Lazarevič