Pravomocné stavební povolení získala modernizace trati mezi Prahou a Kladnem. Uvedla to Správa železnic (SŽ). Stavba začne příští rok a zhotovitel je vybraný. Dokončení se předpokládá v roce 2029. Propojení na Letiště Václava Havla vznikne jako samostatná stavba. Zahájení se plánuje na rok 2027.
Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem bude znamenat rozšíření tratě na dvě koleje a elektrifikaci. Na stavbu čekají nejen obyvatelé největšího středočeského města, ale i lidé z širšího okolí desítky let. Kapacita současné trati je totiž nedostatečná. Z Kladna a okolních obcí dojíždějí denně do Prahy desetitisíce lidí. Kvůli horšímu spojení po železnici často raději volí auto nebo autobus.
Náklady do 10 miliard
Výše investice bude do deseti miliard korun, přesnou částku Správa železnic zveřejní po podpisu smlouvy, řekla její mluvčí Nela Eberl Friebová. V nejbližších týdnech se předpokládá podpis smlouvy a zahájení přípravných prací, uvedl Mojmír Nejezchleb, který je pověřený vedením SŽ.
„Máme čerstvě pravomocné stavební povolení, máme vlastně připravenou k podpisu smlouvu se zhotovitelem. Jak nám to dovolí situace s financováním této stavby, tak bychom okamžitě podepisovali smlouvu a zahájili přípravné práce na modernizaci toho úseku,“ uvedl Nejezchleb. Uzavření smlouvy podle něj závisí především na rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, avšak předpokládá, že se s investicí v rozpočtu počítá.
„Jde o nejdelší ze všech etap projektu. Z velké části povede v nové stopě, vlaky díky narovnaným obloukům a elektrifikaci pojedou rychlostí až 145 kilometrů v hodině, což cesty mezi Prahou a největším středočeským městem citelně zkrátí,“ dodal Nejezchleb. Trasa mezi Kladnem a Prahou se upraví a většinou nemá kopírovat současnou trať. Výluky jsou podle Nejezchleba naplánované na rok 2027.
Mohlo by vás zajímat
Nové železniční stanice
Přestavba čeká stanice Hostivice a Jeneč a zastávku Pavlov. Zrušeno bude současné nádraží v Unhošti, nahradí jej zastávka Malé Přítočno. Vzniknou nové zastávky Hostivice-Jeneček a Velké Přítočno a také parkoviště P+R.
Modernizace části trati přímo na území Kladna začala v roce 2022. Vznikla dvoukolejná trať i nová nástupiště. Příští rok na podzim by se měla dokončit i nová nádražní budova. Pokračují také práce na stavbě podchodu pod tratí u sportoviště Sletiště.

Modernizace úseku mezi pražským Veleslavínem a Ruzyní by měla začít v roce 2027, stejně tak i stavba úseku mezi Veleslavínem a Letištěm Václava Havla. Na podzim se SŽ podařilo získat pravomocné povolení záměru pro budoucí podzemní nádraží u letištního terminálu, souběžně se připravuje etapa z Ruzyně na letiště. Letos se uskutečnil geologický výzkum v trase tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. V příštím roce bude SŽ hledat zhotovitele úseku od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích.
