Na hlavních železničních tratích v České republice by měl ve vlacích fungovat lépe mobilní signál. Zajistit to má dotační výzva, kterou vypsal na konci dubna Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Celkem je v ní na takzvané opakovače nebo propustná okna vyčleněno 300 tisíc korun. Finance putují z Národního plánu obnovy.
Cestující by podle ČTÚ měli mít díky výzvě uvnitř železničních vozů prostřednictvím mobilního telefonu nepřerušovaný přístup k hlasovým i datovým službám. Příjem žádostí, který úřad odstartoval 30. dubna, skončí letos 31. srpna. Všechny dotované projekty musí být realizovány do konce roku 2025.
„Pro Český telekomunikační úřad se jedná o první připravovanou dotační výzvu, a to na základě delegační smlouvy mezi námi a ministerstvem průmyslu a obchodu,“ sdělil již dříve předseda Rady ČTÚ Marek Ebert.
Podpora míří na vozy, které ujedou ve vlakových soupravách minimálně 200 kilometrů denně a dosahují maximální konstrukční rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Počítá se také se stokilometrovým nájezdem v rámci sítě TEN-T.
K zajištění kvalitního a pokud možno nepřerušovaného přístupu cestujících k hlasovým i datovým službám uvnitř železničních vozů prostřednictvím telefonu je podle vedoucí sekretariátu předsedy Rady ČTÚ Barbory Havelkové potřeba jak zvýšit dostupnost mobilního signálu na železničních koridorech, tak minimalizovat útlum železničních vozů z hlediska rádiových signálů.
Jak už dříve sdělila Havelková Ekonomickému deníku, moderní železniční vozy se z hlediska propustnosti elektromagnetických vln chovají jako takzvaná Faradayova klec. To znamená, že minimalizují průchod rádiových signálů z vnějšího prostředí do vozu a zpět. „Dokonce lze říci, že čím modernější je vůz, tím je jeho negativní vliv na rádiové signály větší,“ upozornila.
Ke zlepšení kvality signálu v blízkosti páteřních železničních tratí má vést také dohoda mezi ČTÚ a Správou železnic, kterou uzavřely v říjnu loňského roku. ČTÚ kontroluje, nakolik plní mobilní operátoři závazek zajistit do února 2025 pokrytí koridorů v rámci evropské dopravní sítě TEN-T minimálně z 98 procent. Využívá k tomu speciální měřící vůz Správy železnic.
(teč)