INZERCE

Stavba páteřní komunikace. Foto: ŘSD

Dostavba Pražského okruhu. Na úsek mezi D1 a Běchovicemi vyrazily bagry

Na chybějící úsek Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi v pátek zamířily bagry. Zatím kvůli archeologickému průzkumu pod taktovkou společnosti Okrouhlický a expertů Archeologického ústavu Akademie věd České republiky. Samotné stavební práce by měly začít v únoru příštího roku. Jejich zhotovitele chce Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) vybrat do konce letošního roku. Celý úsek by měl být hotový podle plánů na přelomu roku 2027 a 2028.

 „Zahájení záchranného archeologického průzkumu je významný milník dostavby Pražského okruhu. Souběžně pracujeme na tom, abychom v případě příznivých okolností nejlépe ještě do konce letošního roku mohli zahájit samotnou stavbu,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Výběrové řízení na zhotovitele stavby podle Mátla ŘSD zahájilo v závěru loňského roku tak, aby mohl být vybrán v letošním roce. Generální ředitel státního podniku uvedl, že aktuálně v České republice neexistuje důležitější komunikace než úsek Pražského okruhu D1 – Běchovice.

Území o velkosti 362 fotbalových hřišť nebo téměř 60 pražských Václavských náměstí teď prozkoumají archeologové. Trasa chybějící části Pražského okruhu vede oblastí, kterou podle ŘSD procházeli a osidlovali lidé už od pravěku.

„Stavebníci této fázi říkají studie archeologických rizik, archeologové mluví spíše o archeologickém potenciálu, ale je to totéž – potřebujeme důkladně zmapovat, co můžeme při záchranném archeologickém výzkumu v terénu čekat,“ sdělil ředitel pražského Archeologického ústavu Akademie věd České republiky Jan Mařík.

Na základě mapování, které zahrnuje geofyzikální povrchový průzkum, sběry i archivní rešerše z okolních lokalit, odborníci rozdělili chybějící část Pražského okruhu do pěti úseků a 26 částí. Experti budou zkoumat celou trasu úseku dostavby, a to v různé intenzitě podle archeologického potenciálu, který vytipovala přípravná fáze výzkumu pomocí zjišťovacího archeologického průzkumu, geofyzikální prospekce pro archeologii a počítačových modelů.

„Fyzicky zachráníme zejména movité nálezy. Informace o nemovitých nálezech se překlápí do podoby fotografické, kresebné a geodetické terénní dokumentace, případně dnes populární 3D dokumentace,“ doplnil Jan Mařík.

Záchranný archeologický výzkum odstartoval příjezd těžké techniky, která odstraní vrstvu ornice. Potom přijdou na řadu práce archeologů, geologů, archeobotaniků, archeozoologů nebo chemiků.

Podobně jako u úseku mezi D1 a Běchovicemi postupuje ŘSD také v případě severních částí dostavby Pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí. V loňském roce požádal státní podnik ministerstvo životního prostředí o vydání stanoviska EIA na jednotlivé etapy.

„Věřím, že jsme schopni dokončit severní část Pražského okruhu nejpozději do deklarovaného termínu dokončení dálniční sítě v České republice, tedy těsně po roce 2030,“ zmínil Radek Mátl.

Čtěte také: Pražský okruh se u nich protne s vysokorychlostní tratí. Obyvatelé Ďáblic mají obavy z hluku, zahuštění dopravy i emisí

(teč)