Hlavnímu městu hrozí, že se dostavba městského okruhu posune do daleké budoucnosti. Aby tomu zamezilo, schválili pražští zastupitelé pro stavbu koncem týdne zpracování společné dokumentace pro územní a stavební řízení. Zakázku dostanou dosavadní projektanti bez soutěže. Zastupitelé zároveň schválili, že se Praha pokusí prosadit novelizaci zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, aby bylo možné prodloužit platnost stanoviska EIA pro stavby Městského okruhu a Libeňské spojky.
Prvoinstanční rozhodnutí stavebního úřadu o povolení záměrů obou staveb chtějí zastupitelé podle usnesení získat nejpozději do konce září 2027. Pokud by se to nestihlo, mohlo by dojít podle dokumentu oproti očekávanému dokončení stavby v období let 2030 až 2040 k časovému posunu až na období let 2040 až 2050.
Ohledně projektantů se v usnesení zmiňuje, že byla provedena loni v listopadu formou předběžné tržní konzultace analýza trhu. Osloveni byli dodavatelé, u kterých se předpokládalo, že realizovali projektové práce pro stavby dopravní infrastruktury o investičních nákladech v řádu minimálně miliard korun za období posledních patnácti let.
„Osloveno bylo devět potenciálních dodavatelů a z nich osm předložilo požadovaný vyplněný dotazník. Předchozí zkušenosti z podobných zadávacích řízení nebylo možné využít vzhledem k tomu, že předmět plnění tohoto typu a rozsahu nebyl doposud poptáván,“ zmiňuje se ve schváleném usnesení.
Mohlo by vás zajímat
Osloveny byly společnosti Pragoprojekt, Satra, SUDOP Praha, Metroprojekt Praha, Mott MacDonald CZ, Valbek, Amberg Engineering Brno, AERY CZ a PUDIS. Podle agentury ČTK zadá nakonec město vypracování dokumentace projektantům v čelem s firmou Satra.
Návrh usnesení o novelizaci zákona předložil předseda opozičního sdružení Praha Sobě Adam Scheinherr. Pokud se novelizaci prosadit nepodaří a zároveň vyprší platnost stanoviska EIA, došlo by k pravděpodobně více než desetiletému odkladu dostavby pro město klíčové dopravní stavby a celý proces posuzování EIA by se musel dělat znovu, upozorňuje sdružení.
Platnost stanoviska EIA bylo možné ještě donedávna prodloužit, to se ale změnilo spolu novelou zákona o urychlení výstavby strategické infrastruktury z roku 2023. Sdružení Praha Sobě uvedlo, že se okruh nedostal mezi výjimky.
„Stačilo přitom doplnit pouhá čtyři slova „místní komunikace první třídy“, aby tato zásadní výjimka zůstala zachována. Bohužel, na tuto úpravu poslanci zapomněli. Novela zjevně vznikla bez důkladného zvážení dopadů na klíčové infrastrukturní projekty, jako je právě Městský okruh,“ uvedlo sdružení.
Dostavba vnitřního okruhu má být dlouhá 11 kilometrů a je složena z trojice staveb. První z nich o délce 2,4 kilometru naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde bude pokračovat dalším úsekem z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s dálnicí D8. Původnéí předpoklad realizace Městského okruhu a Libeňské spojky byl v roce 2010.
Posouvání stavby v čase zvyšuje také její náklady. Za poslední dva roky se kvůli inflaci zvýšil odhad nákladů na dokončení pražského vnitřního okruhu asi o 20 miliard na 113 miliard korun bez DPH.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) už v minulosti uvedl, že by si Praha zasloužila, aby vnitřní Městský okruh financoval stát, podobně jako tomu je v Brně. „Jedná se jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu. Bohužel se tak zatím neděje,“ zmínil.