Dostavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem je hotová. Řidiči tak mohou od úterý využívat komunikaci z Prahy až do Písku. V rámci pilotního projektu partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP) vzniklo podle ministerstva dopravy celkem 32 kilometrů nové dálnice, dalších 16 kilometrů starších úseků bylo modernizováno. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS.

Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice ponese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049.

„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje,“ uvedl premiér Petr Fiala (ODS). V příštích deseti letech podle něj potřebuje česká republika investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. „K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ zmínil.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) dostavba D4 výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže. „I díky dokončení D4 zprovozníme v letošním roce rekordní počet 110 kilometrů nových dálnic,“ poznamenal k otevření komunikace Kupka.

Mohlo by vás zajímat

Via Salis začalo se stavbou v červnu 2021. Součástí dálnice jsou také dvě protilehlé odpočívky pro řidiče se zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. Klíčovou stavbou je podle ministerstva dopravy na D4 Středisko správy a údržby koncesionáře. Jde o operační centrum, kde sídlí téměř padesátičlenný tým společnosti Via Salis Operations. 

Do operačního centra se sbíhají všechny informace z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4. Stoprocentní pokrytí dálnice umožní týmům operátora podle resortu dopravy reagovat rychle na případné události na dálnici v časech, které jim určuje smlouva. Pro nepřetržitý monitoring dálnice je vyčleněno deset operátorů.

„Jsme hrdí na to, že se podařilo vybudovat velmi moderní dálnici, která je plná špičkových technologií a zároveň její stavba i provoz jsou velmi šetrné k přírodě. Cestu z Prahy do Písku urychlí minimálně o 20 minut,“ uvedl generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

Ekologická stopa

Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že se v rámci dostavby D4 se například recyklovalo téměř sto procent vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci.

Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo podle ministerstva kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. Ekologické aspekty se podle úřadu propisují i do technologií, které zahrnují například využití fotovoltaických panelů v operačním centru nebo s nadstandardní počet dobíjecích stanic na odpočívkách.

„D4 byl projekt výjimečný velkým nasazením lidí a techniky i počtem kilometrů, které se stavěly najednou, tempo výstavby bylo ukázkové,“ dodal k tomu generální ředitel VINCI Construction CS Martin Borovka.