Mnoho dálkových vlaků Deutsche Bahn dorazí do cíle pozdě. Dopravní společnost z toho viní starou drážní infrastrukturu – a chce ji komplexně renovovat. Budou ale peníze na důležité projekty? Podle spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga musí nová vláda rychle finančně zajistit renovaci důležitých železničních tratí.
„Tyto otázky by měly být definitivně vyjasněny po volbách do Bundestagu s prvním rozpočtem,“ řekl nestranický politik Volker Wissing tiskové agentuře dpa.
„Potřebujeme to také jako signál pro stavební průmysl, který si musí vybudovat odpovídající kapacity,“ podotkl s tím, že bez dostatečných finančních prostředků nebude existovat žádná fungující infrastruktura.
S ohledem na posledních několik týdnů, ve kterých se strany snažily uvolnit pevně naplánované miliardy eur pro železnici, Wissing řekl: „Když jsou opakovaně zmiňovány otázky financování, protože vznikají rozpočtové výhrady a my pak musíme týdny vyjednávat o zrušení bloků, váže to neuvěřitelné množství personálu a energie.“
Mohlo by vás zajímat
Tyto kapacity by byly pro realizaci těchto opatření podle Wissinga citlivěji využity.
Wissing je přesvědčen, že cesta celkové renovace bude pokračovat i s očekávanou novou vládou. Volby do Německého spolkového sněmu se budou konat 23. února 2025.
„Renovace koridoru je klíčem k vyřešení problémů se zpožděním na železnici,“ řekl dále Wissing.
Cestující Deutsche Bahn dlouhodobě trpí tím, že velká část dálkových vlaků dorazí do cíle pozdě. V poslední době byl více než jeden ze tří vlaků ICE nebo IC nedochvilný. Státní podnik z toho viní především zchátralou infrastrukturu.
Do roku 2030 má být proto zásadně zrekonstruováno 41 zvláště zastaralých tras.
Predikce zní, že 75 až 80 procent dálkových vlaků bude opět jezdit na čas za tři roky.
Nedávno byla dokončena renovace první trati, Riedbahn mezi Frankfurtem a Mannheimem. Od srpna bude na řadě důležitý koridor mezi Berlínem a Hamburkem.
Volker Wissing zdůraznil: „Panuje široká shoda v tom, že přesnost železnice nemůže zůstat taková, jaká je, a že také neexistuje lepší koncepce pro renovaci stávající sítě.“
Sám bývalý politik FDP vede kampaň za infrastrukturní fond v hodnotě desítek miliard s funkčním obdobím do konce desetiletí.
„Tímto způsobem lze zajistit investiční požadavky na delší časové období,“ řekl.
„Je třeba zajistit, aby všechny druhy dopravy dostávaly finanční prostředky, které potřebují. To je zásadní,“ uzavřel Volker Wissing.