Hlavní město vyčíslilo hodnotu prioritních dopravních investičních akcí do roku 2026, a to včetně jejich dokončení. Celkem vyjdou na 224 miliard korun. Z nich je 105 miliard korun určeno pro výstavbu metra D, zbytek vychází na další dopravní plány metropole. Aktualizaci takzvaného Akčního plánu začátkem týdne schválili pražští radní.
Díky spolufinancování z dotací Evropské unie, Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a dalších zdrojů pražský magistrát očekává, že výdaje hlavního města na opatření zahrnutá v Akčním plánu 2024 – 2026 vyjdou na 156,6 miliardy korun.
Těžiště investic v letech 2025 až 2026 se podle informací pražského magistrátu nachází v rozvoji veřejné dopravy, jde o 71 procent. Další investice v objemu šest miliard korun směřují do rekonstrukcí mostů, ulic a další silniční infrastruktury, jde o 17 procent, dvě procenta míří zlepšení sítě cest pro pěší a cyklisty.
Hlavní město chce pokračovat ve výstavbě metra D, Dvoreckého mostu, automatizaci metra C, přípravě výstavby Terminálu Smíchov, výstavbě tramvajového okruhu, výměně vozového parku za energeticky šetrnější soupravy nebo bezbariérovém zpřístupňování stanic metra.
Mohlo by vás zajímat
Další finance metropole investuje do rekonstrukce mostů. Obnovou prochází Libeňský most a mosty Legií, Palackého, Čechův a Hlávkův. Ve finální fázi rekonstrukce je Barrandovský most a magistrát připravuje opravy Strahovského tunelu.
Další investice jsou v plánu v oblasti řízení dopravy a telematiky. „Pokračovat bude také rozvoj páteřní sítě cyklostezek a mobiliáře k bikesharingu. Investice půjdou i na podpůrná opatření, rozvoj dobíjecí infrastruktury pro e-mobilitu,“ informoval magistrát.
Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) aktualizace plánu neznamená zastavení projektové přípravy u staveb, jejichž realizaci není vzhledem ke stavu jejich přípravy možné do roku 2026 zahájit. „Přípravné práce budou pokračovat, jde pouze o to, že některé prioritní stavby budou zahájeny až v roce 2027 a Akční plán Plánu udržitelné mobility pokrývá pouze období do roku 2026,“ zmínil Hřib.
Čtěte také: Nová Radlická radiála. Radní posvětili proměnu projektu, peníze ale nejsou
Hřib také zopakoval, že by si Praha zasloužila, aby vnitřní Městský okruh financoval stát, podobně jako tomu je v Brně. Jedná se podle něj jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu.
(teč)