Kvůli nízkému stavu vody v Rýnu i jinde v Německu bude podle zákonného nařízení Spolkového ministerstva hospodářství a Spolkového ministerstva dopravy dočasně upřednostněna přeprava minerálních olejů, plynu, uhlí a transformátorů v železniční dopravě. „Cílem je zajistit provoz elektráren, rafinerií, elektrických sítí a dalších důležitých podniků,“ uvádí se v dokumentu ministerstev, který získala agentura DPA. Německé dráhy jsou nuceny používat i starší vozy.
Letošní léto a s ním spojené sucho je v mnoha částech Evropy hodně znát. Jedním z důsledků jsou požáry, pokles hladiny podzemní vody a vysychání jezer a řek. Obzvláště alarmující jsou obrázky a fotografie z Francie, Pádské oblasti a německého Porýní.
Fatální jsou dopady žhavého léta vyjma pěstitelů také na dopravu.
Jednu z nejdelších francouzských řek, Loiru, lze v současnosti na některých místech přejít pěšky. Země trpí extrémním suchem. Po zimě s velmi malým množstvím srážek zažívá země již třetí letošní vlnu veder. Francouzská premiérka Élisabeth Borneová hovoří o „historických rozměrech“ kvůli nedostatku deště.
„Toto sucho je nejhorší, jaké kdy bylo v naší zemi zaznamenáno,“ řekla Borne a vyzvala k šetření vodou a zřídila krizový tým.
Francie není jedinou zemí, která se potýká s extrémním suchem. Itálie je již několik týdnů ve stavu nouze. Pád, nejdelší italská řeka, dlouhá 650 kilometrů, vysychá. V uplynulých 20 letech se opakovaně vyskytovala sucha, ale letos je situace obzvlášť zničující. V zimě nebyl v horách téměř žádný sníh, celé měsíce nepršelo a dlouho panovala vedra. Řeka Pád přitom obvykle významně přispívá k prosperitě na severu země.
Hospodářská kondice severních italských regionů je nyní ohrožena, jak vysvětluje například Stefano Greppi, pěstitel rýže nedaleko Milána: „Situace je beznadějná, neřkuli apokalyptická, protože chybí voda na zavlažování rýžových polí. Úroda na těchto polích je nyní stoprocentně ohrožena.“
Přeprava jen 30 až 40 procent nákladu
Velkým suchem je nyní postiženo také Německo. V oblasti Rýna v důsledku horka a sucha razantně klesá hladina vody. Mnoho dopravních lodí již pluje poloprázdných. Pokud nebude pršet, mohou být některá místa brzy neprůjezdná.
Jižně od Koblenze klesla minulý čtvrtek hladina vody na 47 centimetrů. Pro lodě to znamená, že mohou přepravovat pouze 30 až 40 procent svého běžného nákladu.
Stále nízký nebo dokonce stále klesající stav vody na Rýně způsobuje růst nákladů na nákladní dopravu ve vnitrozemské plavbě a způsobuje problémy pro trajektovou dopravu, která je v údolí středního Rýna důležitá. Provozovatelé trajektů chtějí navzdory všemu pokud možno zachovat provoz.
Podle Spolkové správy vodních cest a plavby (WSV) byla hladina v zúžení u Kaubu (okres Rýn-Lahn), které je tak důležité pro plavbu po Rýnu, v neděli odpoledne (od 13 hodin) 34 centimetrů, což je o další tři centimetry méně než v neděli brzy ráno a v sobotu odpoledne. Podle předpovědi úřadu by v pondělí mohla hodnota klesnout až na 30 centimetrů.
Nulový bod
Hladina vody neoznačuje skutečnou hloubku vody, ale rozdíl mezi vodní hladinou a tzv. nulovým bodem vodní hladiny. Nejedná se o nejnižší bod koryta řeky. Aktuální hodnoty pro hloubku plavební dráhy v Kaubu na neděli nebyly k dispozici. V pátek to bylo 1,54 metru při výšce hladiny 42 centimetrů. Hloubka koryta nebyla nižší na žádném jiném úseku středního a dolního Rýna.
Na vodočtu v Emmerichu byla hladina Rýna ještě nižší než kdykoli předtím, jak uvádí deník Rheinische Post. Předchozí nejnižší hladina z roku 2018 činila sedm centimetrů – této hodnoty dosáhl Rýn již v neděli v poledne.
Spolková správa vodních cest a plavby nyní dokonce očekává dosažení takzvaného nulového bodu v úterý – na středu úřad dokonce uvádí záporné hodnoty hladiny. Rýn zkrátka vysychá.
Hladina vody v Düsseldorfu klesla během 24 hodin o sedm centimetrů
Nízký stav vody lze pozorovat i dále po proudu řeky. Podle Rheinische Post byla v neděli hladina vody v Düsseldorfu 36 cm, během 24 hodin klesla o sedm centimetrů.
Kvůli nízkému stavu vody v Rýnu i jinde v Německu bude nyní podle zákonného nařízení Spolkového ministerstva hospodářství a Spolkového ministerstva dopravy dočasně upřednostněna přeprava minerálních olejů, plynu, uhlí a transformátorů v železniční dopravě.
„Cílem je zajistit provoz elektráren, rafinerií, elektrických sítí a dalších důležitých podniků,“ uvádí se v dokumentu ministerstev, který získala berlínská tisková agentura DPA.
Dráhy musí používat staré nákladní vozy
Dopravní odvětví čelí kvůli nízkému stavu vody obrovské výzvě.
Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) v souvislosti s prioritou přepravy strategického materiálu po železnici kvůli energetické krizi uvedl, že tato situace představuje pro železnici velkou výzvu.
Důležité trasy jsou již nyní velmi vytížené nebo v některých případech přetížené.
Podle dokumentu ministerstev již DB Netz AG upravila podmínky používání tratí tak, aby při provozním odbavování vlaků upřednostňovala přepravu strategických materiálů potřebných v době energetické krize.
Ministerstva upozorňují, že z důvodu omezené kapacity musejí být používány i staré nákladní vozy, které například nesplňují platné normy ochrany proti hluku.
(hrb)