České dráhy, ČD Cargo a Metrans obdrží od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) další finance na jednotný evropský zabezpečovač (ETCS). Na zabudování palubní části ETCS do drážních vozidel byly podle fondu schváleny čtyři akce s limitní výší příspěvku 1,9 miliardy korun, informoval fond.

Společnosti ČD Cargo schválil SFDI na vybavení hnacích vozidel palubní částí systému ETCS Level 2 Baseline 3 příspěvek ve výši téměř 85 milionů korun, uznatelné náklady uvedl ve výši 125,3 milionu korun, v rámci další části projektu společnost na vybavení vozidel získá příspěvek 354,7 milionu korun, uznatelné náklady SFDI přiznal ve výši 898 milionů korun.

U Českých drah jde o dofinancování k vozidlům vybaveným systémem ETCS v rámci Nástroje pro propojení Evropy (CEF2), SFDI uznal příspěvek ve výši 1,2 miliardy korun, uznatelné náklady byly podle fondu ve výši 3,4 miliardy korun.

Společnost Metrans má získat přes 220 milionů korun, uznatelné náklady dosáhly více než 520 milionů korun. Podle informací fondu je příspěvek poskytován jako národní doplatek ke grantu CEF2 tak, aby souhrnná částka podpory z Nástroje pro propojení Evropy a národního doplatku nepřekročila maximální míru podpory 85 procent uznatelných nákladů akce.

Mohlo by vás zajímat

Poskytnutí příspěvků z rozpočtu SFDI na akce zaměřené na vybavení drážních vozidel palubními součástmi systému řízení a zabezpečení železniční dopravy pro období 2024 – 2028 schválil výbor SFDI začátkem prosince loňského roku.

Jak už Ekonomický deník psal, ministerstvo dopravy zatím podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv systémem ETCS částkou ve výši přibližně 7,7 miliardy korun. Celkové náklady zavádění systému na více než čtyři tisíce tuzemských tratí do roku 2030 lze podle resortu dopravy vyčíslit na zhruba 32 miliard korun.

Ostrý provoz pod jednotným evropským zabezpečovačem začal v České republice na prvním úseku mezi Českou Třebovou, Olomoucí, Dluhonicmi a Přerovem fungovat 1. ledna. Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda poté Ekonomickému deníku sdělil, že přechod ze smíšeného do výhradního provozu proběhl hladce. První den provozu podle něj došlo ke třem náhlým zastavením vlaků.

Ministerstvo dopravy rozdělilo přechod na nový systém zabezpečení kvůli možným komplikacím do čtyř fází. K prvnímu úseku se přidá dnes, 8. ledna, úsek Břeclav – Bohumín, 15. ledna bude následovat trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

Podle informací ministerstva dopravy vstoupila česká železnice do éry výhradního provozu pod ETCS s 1803 vlaky vybavenými systémem, 3500 proškolenými strojvedoucími a 110 kilometry tratí. Zabezpečovač by během ledna měl postupně začít fungovat na celkem 622 kilometrech hlavních tratí v České republice.