INZERCE

Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA je už mnoho dopravců kvůli naftové krizi před bankrotem. Ilustrační foto: Pixabay

Dopravci žádají vládu o pomoc. Náklady se jim kvůli naftové krizi zvedly až o 7 korun na kilometr

Krize na trhu ropy, kterou rozpoutala ruská invaze na Ukrajinu, tvrdě dopadá především na silniční dopravce. Těm se rapidně zvyšují náklady, někteří jsou na pokraji bankrotu. Na jedno vozidlo prý doplácejí měsíčně 50 až 70 tisíc korun. Ministerstvo dopravy reaguje tím, že silničním dopravcům efektivně pomáhá. Ti to ale považují za nedostatečné řešení.

Co říkají dopravci?

Podle sdružení ČESMAD BOHEMIA, které sdružuje dopravce podnikající ve vnitrostátní a mezinárodní osobní i nákladní dopravě, vláda zatím připravila spíše „měkčí“ opatření ve formě odkladů některých plateb, která ale situaci v dopravě nijak výrazně neřeší. Řešením je pro ně snížení spotřební daně z nafty.

 „Silniční doprava je strategickým odvětvím státu. Kromě své nezastupitelnosti (realizuje až 80 % objemu všech přeprav) přináší státu i nemalé finanční příspěvky.  Požadované snížení spotřební daně o 1,60 korun by při současné úrovni cen výrazně příjem státu neohrozilo, neboť nyní při vyšších cenách za PHM získává na DPH o 2,50 až 3,20 korun z litru více ve srovnání s průměrem roku 2021. Nižší daň ale dopravcům dá šanci v soutěži se zahraniční konkurencí i po ukončení konfliktu.“, říká prezident sdružení Josef Melzer.

Sdružení se proto obrací na stát s žádostí o přímou a rychlou finanční a se žádostí o snížení spotřební daně z nafty. Podobná opatření již přijala řada evropských států a jen s nimi prý mohou čeští dopravci přežít a čelit zahraniční konkurenci.

Co na to vláda?

Ministerstvo dopravy argumentuje tím, že se dopravcům snaží pomoci a je s nimi v neustálém kontaktu.

„Již od začátku současné turbulentní situace jsem v kontaktu se sdružením nákladních dopravců ČESMAD Bohemia. Mimo známých opatření ministerstva financí – odklad splátek DPH, zrušení silniční daně pro auta do dvanácti tun, zrušení přimíchávání biosložky do paliv a kontrola marží – jsme již od bankovní asociace a leasingových či finančních firem získali příslib individuálního přístupu a vstřícnosti při posuzování žádostí o odklad splátek úvěrů a pravidelných plateb“, argumentuje ministr dopravy Martin Kupka.

K zásadnímu požadavku dopravců, tedy snížení spotřební daně, se ale ministerstvo staví prozatím váhavě. „Na úrovni EU jsme též začali jednat o možnosti zrušit daň i pro vozidla nad dvanáct tun. Otevřená zůstává otázka snížení spotřební daně, a to proto, že nechceme situaci naopak zhoršit unáhlenými zásahy,“ reaguje ministr dopravy Martin Kupka.

Jana Bartošová