Nákladní dopravce ČD Cargo vypsal veřejnou zakázku na dodávku 30 nových plošinových nákladních vozů řady Samms, mají být určené pro přepravu těžké vojenské techniky. Vyplývá to z portálu Tenderarena.cz. „Nákup je konzultován i s Armádou České republiky,“ sdělil Ekonomickému deníku ředitel Odboru podpory prodeje ČD Cargo Michal Roh. K předpokládané ceně vozů uvedl, že je „obecně vyšší než u běžných čtyřnápravových vozů“, konkrétnější nechtěl být.

Lhůta pro podání nabídek je 25. března. Podle Rotha se jedná už již o druhé výběrové řízení na jejich pořízení. Tento typ vozů v tuto chvíli ČD Cargo ve svém vozidlovém parku nemá. Dopravce ČD Cargo v zadání k tendru uvádí, že požaduje dodání 15 takzvaných garantovaných vozů nejpozději do 31. prosince 2026. Dodání dalších 15 takzvaných opčních vozů pak následně nejpozději 12 kalendářních měsíců od uplatnění opce. Základním hodnotícím kritériem pro výběr nejvhodnější nabídky je nejnižší nabídková cena.

Nákladní dopravce ČD Cargo v roce 2023 vykázal zisk před zdaněním ve výši 733 milionů korun. Společnost tak meziročně zvýšila svůj zisk před zdaněním o 423 milionů korun. Aktuální čísla za loňský rok ještě nejsou známá. Jak Ekonomický deník dříve informoval, podle předsedy představenstva ČD Cargo Tomáše Tótha k tomu došlo zejména díky pokračujícímu růstu výkonů v zahraničí.

 „Velmi úspěšně pokračujeme v dlouhodobé strategii expanze na zahraniční trhy, na kterých výkony ČD Cargo rostou o desítky procent,“ uvedl Tóth. Dopravní výkony vzrostly u obou odštěpných závodů v Rakousku a Německu, tradičně vyšší výkony zaznamenaly dceřiné společnosti CD Cargo Poland a CD Cargo Slovakia, uvedl v minulosti.

Mohlo by vás zajímat

ČD Cargo v roce 2023 podle Tótha přepravilo 59,4 milionu tun zboží, meziročně jde o pokles o 4,8 milionu tun. Méně se převezlo například fosilních paliv do elektráren a tepláren nebo kůrovcového dřeva.

„Zatímco v roce 2022 jsme přepravili 12 milionů tun energetického uhlí, loni už to bylo jen necelých osm milionů a pokles v souvislosti s dekarbonizací odvětví velmi rychle pokračuje,“ zmínil Tóth. Dodal, že struktura zboží přepravovaného po železnici se postupně začíná měnit.