Návrh na složení nové Evropské komise je už známý, jména eurokomisařů předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová oznámila začátkem týdne. Kandidátem pro portfolio udržitelné dopravy a cestovního ruchu se stal Apostolos Tzitzikostas, který od roku 2013 působí jako guvernér řeckého regionu Střední Makedonie. Sám Tzitzikostas po oznámení na sociální síti LinkendIn uvedl, že je pro něj velkou ctí a odpovědností, že mu Ursula von der Leyenová svěřila právě toto portfolio.
„Doprava je páteří Evropy a má geostrategický význam pro kritická odvětví jako je obchod a vytváření sítí,“ poznamenal. Doprava podle něj zajišťuje volný přístup, pohyb i propojení mezi občany a regiony. Jde podle něj o základní právo v Evropské unii. Zmínil mimo jiné i oběh zboží a služeb, které jsou podle něj klíčové pro soudržnost a konkurenceschopnost Evropy. Jádrem dopravy je pak podle Tzitzikostase lodní a námořní doprava, která hraje pro Evropu klíčovou úlohu.
Právě dohled Tzitzikostase nad dopravním portfoliem může být podle zpravodajského webu Politico klíčem k pomoci řeckému lodnímu průmyslu. Politiko také uvedlo, že dal řecký premiér Kyriakos Mitsotakis ještě před jmenováním jasně najevo, že očekává důležité portfolio výměnou za pomoc při zajištění dalších pěti let pro von der Leyenovou. K samotnému kandidátovi Apostolosovi Tzitzikostasovi Politico uvádí, že byl klíčovým spojencem premiéra Mitsotakise, když usiloval o vedení strany.
Apostolos Tzitzikostas, který patří k evropským lidovcům, působil mimo jiné v letech 2017 až 2020 na pozici místopředsedy Evropského výboru regionů, v letech 2020 až 2022 byl jeho předsedou a aktuálně je jeho členem. Ve výboru jsou zastoupeny místní a regionální orgány ze všech 27 členských států EU.
Mohlo by vás zajímat
Složení nové Evropské komise ještě není definitivní, kandidáti na eurokomisaře budou ještě muset podstoupit takzvané grilování v Evropském parlamentu, v rámci kterého musí přesvědčit europoslance o tom, že jsou vhodnými adepty pro svá portfolia.
Skrytý potenciál portfolia
Podle zástupce ředitele Institutu pro Evropskou politiku Europeum Viktora Daňka patří portfolio udržitelné dopravy a cestovního ruchu mezi agendy středního významu a je srovnatelné například se zemědělstvím nebo energetikou. Doprava podle Daňka patřila mezi oblasti, které měly ve správě v tomto i předchozím období jen málo viditelné a ne příliš vlivné komisařky. „Podobně jako je tomu u agendy českého nominanta Jozefa Síkely, jde ale o oblast, která skýtá potenciál, který je možné využít k budování vlivu a promlouvání i do dalších příbuzných agend, jako je evropská klimatická politika,“ konstatoval Daněk.
Komisař Tzitzikostas se podle Daňka z povahy věci bude věnovat zejména oblastí volného obchodu se službami, což je sektor ekonomiky, ve kterém zatím vnitřní trh zdaleka není dobudován a trpí obrovskými bariérami obchodu.
„Od předsedkyně Komise dostal za úkol nastavit směr k budování moderních železničních spojení a dalších spojení na páteřních nadnárodních trasách a odstraňování bariér, které brání rozvoji zejména železniční dopravy, což sehraje důležitou roli na cestě Evropy k dekarbonizaci, ale i dalších typů dopravy. Nikoli náhodou vepsala von der Leyenová slovo ,udržitelný‘ přímo do názvu jeho portfolia, a spojila ho s agendou cestovního ruchu. Jde totiž v mnoha směrech o spojité nádoby,“ míní Daněk.
Poznamenal zároveň, že pro tranzitní a exportně orientovanou zemi jako je Česko, které je ze všech stran obklopeno zeměmi Schengenského prostoru a které má stále hluboké mezery v budování dopravní infrastruktury a napojení na sousední státy, tak bude komisař Tzitzikostas patřit mezi klíčového unijního partnera a jeho portfolia mezi oblasti zvýšeného zájmu.
„Vzhledem k profesnímu profilu Apostolose Tzitzikostase bude důležité sledovat, jak důležitým hráčem se stane. Jako expert na regionální politiku má sice dlouhé zkušenosti s EU, nejde nicméně o politicky těžkou váhu, nemá za sebou například vládní exekutivní zkušenost, pouze regionální, a jeho jméno není v Evropě příliš známé, což může představovat významný handicap,“ myslí si Daněk.
Potenciální riziko vidí také v tom, že jde o kandidáta z jihu Evropy, který bude formálně spadat pod výkonného místopředsedu Evropské komise Rafela Fitta, tedy rovněž představitele jihu Evropy.
„Obávám se proto, zda bude Evropská komise v oblasti dopravy pod vedením jihoevropských lídrů dostatečně citlivá k problémům a perspektivám východního křídla Unie, a to i v kontextu toho, že právě dopravní politika a volný pohyb pracovníků ve službách v nedávné minulosti patřila mezi zdroje hlubokých svárů mezi novými a starými členskými zeměmi,“ konstatoval.
Tereza Čapková