Vysokorychlostní tratě jsou dopravou budoucnosti, říká ministr dopravy Martin Kupka. Jak to s nimi nyní vypadá a co vše bylo za minulý rok v této věci uděláno? Ekonomický deník přináší údaje z vládního dokumentu, který má k dispozici.
V roce 2021 Správa železnic i nadále pokračovala ve spolupráci s francouzskými státními drahami na projektu vysokorychlostních spojení. V rámci procesu přípravy byly vybrány prioritní úseky se zrychleným režimem projektové přípravy, které jsou důležité již v rámci realizace. Správa železnic také uzavřela smlouvu s francouzským správcem železniční sítě SNCF Réseau, která umožní francouzskou supervizi při výstavbě tratí.
Prioritní tratě
Jako prioritní byly vybrány úseky Praha-Běchovice – Poříčany, Poříčany – Světlá nad Sázavou, Velká Bíteš – Brno, Modřice – Šakvice, Prosenice – Ostrava-Svinov, Praha-Vysočany – Lovosice/Litoměřice a Ústí nad Labem západ – státní hranice se Spolkovou republikou Německo. Pro tyto úseky ve většině probíhá zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí a také jednání se zúčastněnými kraji.
![](https://ekonomickydenik.cz/app/uploads/2022/05/02-3rgv0-3rhtattachmenta0-img-0275-1-1024x985-1.jpeg)
VRT Praha – Brno – Přerov a VRT Ostrava /Brno – Břeclav
Pro tato dvě hlavní ramena sítě vysokorychlostních tratí byly schváleny studie proveditelnosti. Součástí je i nová trať z Prahy – Hostivaře do Bystřice u Benešova. Celkové investiční náklady schváleného rozsahu infrastruktury činí pro rameno RS 1 včetně samostatné větve Praha-Hostivař – Benešov-Bystřice 323,9 miliardy korun. Pro úsek VRT Brodek u Přerova – Prosenice – Ostrava-Svinov činí předpokládané náklady 82,7 miliardy korun.
Správa železnic spolu s projektanty zahájila práce na územním rozhodnutí a dokumentaci EIA úseku VRT Jižní Morava, který zlepší cestovní doby v návaznosti na slovenskou a především rakouskou železniční infrastrukturu. Na této části sítě rovněž probíhaly přípravy na zajištění geologických průzkumů a vrtů.
Pro úsek Brno – Přerov probíhá intenzivní příprava modernizace konvenční trati na rychlost 200 kilometrů v hodině pro kombinovaný provoz osobní dálkové, meziregionální, příměstské a také nákladní dopravy.
V součinnosti s polskou stranou probíhá také příprava studie proveditelnosti pro přeshraniční úsek Bohumín – státní hranice v rámci Studie proveditelnosti Katowice – Ostrava.
Mohlo by vás zajímat
VRT Praha – Beroun – Plzeň – Domažlice – státní hranice
Na rameni RS 3 aktuálně probíhají projekční práce na novostavbě trati Praha-Smíchov – Beroun. Připravuje se také technické řešení nové železnice s rychlostí 200 kilometrů v hodině, která bude vedena především ve dvou jednokolejných tunelech. Stavba je často označována také jako „Berounský“ či „Tachlovický“ tunel. Investice přinese zrychlení a zkvalitnění mezinárodní dopravy na rameni Praha – Plzeň – Schwandorf – Nűrnberg/Műnchen. Dokumentace EIA by měla být podle současného harmonogramu prací dokončena v roce 2022.
V roce 2021 pokračovala příprava modernizace a výstavby nových úseků mezi Plzní, Domažlicemi a státní hranicí se SRN. Mezinárodní trať projde rozsáhlou modernizací zahrnující zvýšení traťové rychlosti až na 200 km/h, elektrizaci a zvýšení bezpečnosti.
Probíhající projekční práce na novostavbě trati z Prahy do Berouna vycházejí ze zpracované studie proveditelnosti. Účelem studie bylo navržení výjezdu VRT z Prahy ve směru Beroun/Hořovice v zájmu řešení přetíženého příměstského úseku.
S ohledem na fyzicko-geografické podmínky se předpokládá řešení pomocí rozsáhlých tunelových úseků. Jako nejvhodnější řešení byla vybrána varianta, která zahrnuje tunel v celé délce mezi Berounem a železničním mostem v Braníku.
VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany a Veltrusy – Louny – Most
Ve spolupráci Správy železnic a německého správce železniční sítě společností DB Netz byla uzavřena smlouva na projekční práce Krušnohorského tunelu.
Téměř 30 kilometrový tunel je součástí nové vysokorychlostní tratě Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, která výrazně navýší kapacitu železnice nejen pro osobní, ale také nákladní dopravu.
Studie proveditelnosti Nového železničního spojení Praha – Drážďany byla schválena v rozsahu Praha – Ústí nad Labem – státní hranice. Celkové investiční náklady činí 142 miliard korun.
Pro větev RS 42 odb. Veltrusy – Louny – Most bude zpracována samostatná studie. Současně studie řeší návrh nového centrálního nádraží v Ústí nad Labem, které má být přestupním uzlem mezi dálkovou, regionální a městskou dopravou s vazbou na centrum města.
Na začátku roku 2022 byl zahájen proces aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje s cílem zahrnout jednotlivé trasy a jejich varianty do územních rezerv a následně moci pokračovat v dalších fázích projektové přípravy. S aktualizací Zásad územního rozvoje se pojí i nesouhlasná stanoviska některých dotčených obcí.
V rámci pořizované změny vedení trasy v úseku Roudnice – Ústí nad Labem – Chlumec bude probíhat standardní proces projednání změny ZUR Ústeckého kraje.
VRT Praha – Hradec Králové – Wrocław
Správa železnic v návaznosti na předchozí vyhledávací studii zpracovala v průběhu roku 2019 „Analýzu a doporučení pro další jednání o VRT ve směru Praha – Wrocław“. Po jednání s polskou stranou bylo pro další přípravu dohodnuto vedení trasy přes Hradec Králové.
V současné době dále probíhá zpracování studie proveditelnosti, aktuálně jsou detailněji prověřovány varianty pro úsek Hradec Králové – státní hranice a prověřována potenciální místa přechodu státní hranice. Probíhají práce na dopravním modelu, zpracování přepravních prognóz a dopravní technologii.
![](https://ekonomickydenik.cz/app/uploads/2021/09/vizualizace-terminalu-vysokorychlostni-trate-praha-vychod-foto-sprava-zeleznic-1024x354.jpg)
Terminály
Dokončena je architektonická studie prvního terminálu vysokorychlostní železnice Praha východ, který je připravován na VRT Polabí. Přestupní uzel nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města a zároveň pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany a dalšími městy u nás i v zahraničí.
V rámci VRT Podřipsko vznikne terminál vysokorychlostní železnice u Roudnice nad Labem. Na jeho podobu vyhlásila Správa železnic v roce 2021 architektonicko-urbanistickou soutěž, jejíž výsledky budou zveřejněny letos.
Zahrnutí do transevropské dopravní sítě
Evropská komise 14. prosince 2021 zveřejnila návrh revize nařízení TEN-T, jehož součástí je i zahrnutí systému vysokorychlostních tratí Berlín-Drážďany – Praha– Brno-Břeclav-Vídeň (Via Vindobona) a Brno-Přerov – Ostrava – Katovice – Varšava do TEN-T sítě.
To, že budou české vysokorychlostní tratě zahrnuty do transevropské dopravní sítě má velký význam, neboť umožní kofinancování přípravy a následné výstavby úseků také z programu CEF. Tento nástroj pro propojení Evropy umožňuje financovat projekty z dopravy, energetiky a telekomunikací.
Jana Bartošová