Dolní Sasko píše historii železnice: V Bremervörde, v okrese Rotenburg byla zahájena první síť vodíkových vlaků v osobní dopravě na světě. Čtrnáct vozidel s pohonem na palivové články patří společnosti Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG), dceřiné společnosti spolkové země. LNVG si již v roce 2012 stanovila za cíl najít alternativy k dieselovým vlakům a dala tak podnět k vývoji těchto vlaků v Německu. Dalšími partnery projektu jsou výrobce kolejových vozidel Alstom, železniční a dopravní společnost Elbe-Weser (evb) a plynárenská a strojírenská společnost Linde.
Projekt stál dosud přes 93 milionů eur. Dolnosaský ministerský předseda Stephan Weil v Bremervörde zdůraznil: „Tento projekt je celosvětovým vzorem, je vynikajícím příkladem úspěšné transformace Made in Dolní Sasko. Jako stát využívající obnovitelné zdroje energie tak stavíme milník na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy.“
„Mé zvláštní poděkování patří výrobci vozidel Alstom za jeho odvahu k inovacím, stejně jako společnosti Linde, regionálnímu dopravnímu podniku a železničním a dopravním společnostem Elbe-Weser. Všichni se s velkým nasazením zasloužili o to, že necelé čtyři roky po zahájení zkušebního provozu mohou na této trase pravidelně jezdit první vlaky na palivové články na světě,“ dodal Weil.
Na trase mezi Cuxhavenem, Bremerhavenem, Bremervörde a Buxtehude bude společnost evb jménem LNVG provozovat 14 regionálních vlaků Alstom na vodíkový pohon, které nahradí 15 dieselových vlaků. Na vodíkové čerpací stanici budou denně a nepřetržitě doplňovat palivo. Díky dojezdu 1 000 kilometrů mohou vícenásobné jednotky Alstom modelu Coradia iLint, které jsou v provozu bez emisí, jezdit bez emisí v síti evb po celý den pouze s jedním naplněním nádrže. To znamená, že se ročně nespotřebuje 1,6 milionu litrů nafty, což znamená, že se nevyprodukuje 4 400 tun CO2. V současné době jezdí pět nových vlaků a další přibudou do konce roku. Od září 2018 probíhal téměř dvouletý zkušební provoz se dvěma předsériovými vlaky, který proběhl bez problémů.
Bernd Althusmann, dolnosaský ministr hospodářství, práce, dopravy a digitalizace, k rozjezdu projektu říká: „Inovační stav Dolního Saska působivě ukazuje, že alternativní technologie ´na železnici´ mohou nabídnout osvědčenou úroveň výkonu – a to bez jakýchkoli emisí. Děláme zde skutečnou průkopnickou práci. Jsem velmi hrdý na to, že dolnosaské ministerstvo dopravy převzalo náklady na pořízení 14 vlaků ve výši více než 85 milionů eur a společně se společností Landesnahverkehrsgesellschaft umožnilo realizaci tohoto průlomového projektu. Skutečnost, že spolková vláda přispěje dalšími 8,4 miliony eur, zaručuje, že projekt bude mít dopad i za hranicemi naší země a za hranicemi Německa.“
Stefan Wenzel, parlamentní státní tajemník spolkového ministra hospodářství a ochrany klimatu, vysvětluje: „Základním předpokladem klimaticky neutrální mobility jsou technologie pohonu bez emisí CO2, což platí i pro železniční dopravu. Podporou první flotily vodíkových vlaků na světě, která zde dnes zahajuje sériový provoz, zdůrazňuje spolková vláda svůj požadavek, aby se Německo stalo průkopníkem v používání klimaticky neutrálních technologií v osobní dopravě.“
Coradia iLint je první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro pohon. Tento zcela bezemisní vlak je tichý a vypouští pouze vodní páru a kondenzát. Coradia iLint se vyznačuje několika inovacemi: čistou konverzí energie, flexibilním ukládáním energie do baterií a inteligentním řízením hnací síly a dostupné energie. Byl vyvinut speciálně pro použití na neelektrifikovaných tratích a umožňuje čistý a udržitelný provoz vlaků při zachování vysokého výkonu. Na síti evb jezdí vlak rychlostí 80 až 120, maximálně 140 kilometrů za hodinu.
Společnost LNVG začala hledat alternativy k dieselovým vlakům již v roce 2012.
„Dali jsme tak impuls k rozvoji vodíkových vlaků v Německu,“ říká Carmen Schwablová, mluvčí vedení LNVG.
„Vlastníme 126 dieselových souprav, které používáme na různých železnicích v Dolním Sasku. Abychom ještě více přispěli k ochraně klimatu, nebudeme kupovat žádná další vozidla s naftovým motorem. Jsme také přesvědčeni, že provoz dieselových vlaků již nemůže být v budoucnu hospodárný. Jsme rádi, že jsme s našimi partnery Linde a Alstom a evb dosáhli dalšího milníku.“ V závislosti na okolnostech na neelektrifikovaných trasách se LNVG rozhodne, zda tam bude používat vlaky na vodíkový nebo bateriový pohon,“ Vysvětluje pozadí projektu Schwablová
„Mobilita s nulovými emisemi je jedním z nejdůležitějších cílů pro udržitelnou budoucnost a společnost Alstom má jasnou ambici stát se světovým lídrem v oblasti alternativních pohonných systémů pro železnice. První vodíkový vlak na světě, Coradia iLint, je důkazem jasného závazku k ekologické mobilitě v kombinaci se špičkovou technologií. Jsme velmi hrdí na to, že můžeme tuto technologii uvést do sériového provozu ve světové premiéře společně s našimi silnými partnery,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel společnosti Alstom Henri Poupart-Lafarge.
„Jsme hrdí na to, že jsme prvním provozovatelem vodíkových vlaků v pravidelné osobní dopravě na světě, a jako provozovatel těchto vlaků rádi přispějeme k dalšímu rozvoji této ekologické a inovativní nové technologie v každodenním provozu,“ uvedl Christoph Grimm, generální ředitel společnosti evb.
A ozval se i poslední partner projektu – Linde.
„Ve společnosti Linde se zabýváme řešeními mobility na bázi vodíku již více než 30 let. Postavili jsme nejvíce vodíkových čerpacích stanic pro osobní automobily na světě. O to více nás těší, že zde funguje první čerpací stanice pro vlaky na světě, která otevírá nové odvětví mobility,“ říká Mathias Kranz, vedoucí oddělení Onsite and Bulk Business v Německu.
„Společnost Linde je pevně odhodlána dále šířit udržitelnou vodíkovou technologii,“ dodal Kranz.
Zařízení Linde v Bremervörde obsahuje šedesát čtyři vysokotlakých zásobníků o tlaku 500 barů a celkové kapacitě 1 800 kg, šest vodíkových kompresorů a dvě palivová čerpadla. Použití vodíku jako paliva pro vlaky výrazně snižuje zátěž životního prostředí, protože jeden kilogram vodíku nahradí přibližně 4,5 litru nafty. Později se plánuje výroba vodíku na místě pomocí elektrolýzy a regenerativně vyráběné elektřiny; k dispozici jsou odpovídající plochy pro rozšíření.
Projekt je financován Spolkovým ministerstvem pro digitální záležitosti a dopravu v rámci Národního inovačního programu pro vodíkové technologie a technologie palivových článků. Spolková vláda přispěje 8,4 milionu eur na náklady na vozidla a 4,3 milionu eur na náklady na čerpací stanici. Koordinátorem směrnice o financování je společnost NOW GmbH a realizátorem je společnost Project Management Jülich (PtJ).
(nik)