Způsob proplácení čekání řidičů linkové autobusové dopravy mezi jednotlivými jízdami se stal obsahem memoranda, které společně podepsali představitelé ministerstev práce a dopravy, krajů, svazů i dopravců. Dokument má podle nich potvrzovat společný zájem na zajištění stabilního fungování veřejné linkové osobní dopravy a sociálního smíru týkajícího se problematiky odměňování řidičů autobusů.
Výpočet odměny za čekání mezi spoji bude v nařízení vlády nově navázán na koeficient 1,25násobku minimální mzdy, od 1. července 2024 by tak odměna za čekání měla činit minimálně 140,60 koruny za hodinu.
„Zajištění a udržení dopravní obslužnosti regionální linkovou dopravou je pro nás všechny důležité. Podpisem memoranda vyjadřujeme shodu nad tím, jak zajistit proplácení přestávek řidičům mezi jednotlivými jízdami linkových autobusů v České republice na náležité úrovni,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) uvedl, že je rád, že svazy zaměstnavatelů i zaměstnanců nalezly nad novým nastavením výpočtu odměny za čekání mezi spoji shodu. „Novelizované nařízení vlády jsem připraven již v červnu předložit na jednání vlády,“ doplnil ministr Jurečka.
Memorandum spolu s ministry uzavřeli také místopředseda Asociace krajů České republiky Martin Půta, předseda sekce silniční Svazu dopravy České republiky Vladimír Homola, prezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky Jan Rafaj, prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Josef Melzer a předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík. Shodli se na tom, že mezi jednotlivými spoji je takzvaný institut čekání třeba ponechat.
Nové výpočty odměn v oblasti pracovněprávních vztahů podle informací ministerstva dopravy zásadně ovlivní dosavadní režimy spolupráce mezi kraji a dopravci, došlo proto také k dohodě na tom, že ministerstvo práce a sociálních věcí zorganizuje jednání zúčastněných stran s ministerstvem pro místní rozvoj a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, na kterém bude řešena metodika výkladu smluv o veřejných službách v přepravě cestujících po změnách právních přepisů.
V rámci jednání se řešila i připravenost zaměstnavatelů úpravy odměn za čekání mezi spoji promítnout do režimu odměňování řidičů autobusů v regionální dopravě. To už kraje podle ministerstva dopravy prostřednictvím Asociace krajů České republiky potvrdily, pokud to obsah stávajících smluv o veřejných službách v přepravě cestujících i režim jejich možných úprav podle právních přepisů o zadání veřejných zakázek umožní.
Zástupci ministerstev, svazů i dopravců řešili také nastavení nejnižší mzdy řidiče autobusu pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin. „Zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců se nakonec dohodli, že budou společně pro období od 1. ledna 2025 jednat o uzavření kolektivní smlouvy vyššího stupně,“ sdělilo ministerstvo dopravy s tím, že je ministerstvo práce a sociálních věcí následně připraveno rozšířit platnost uzavřené smlouvy na další subjekty.
(teč)