INZERCE

V Asii je nedostatek přepravních kontejnerů a lodní doprava je přetížená. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Dodávky strojů pro český průmysl váznou. Problém nastal v Asii. Chybí transportní boxy a lodní doprava je přetížená

Klienti, kteří si objednávají nově vyráběné stroje v Asii, si na ně počkají výrazně déle. Především pokud požadují speciální úpravu technologií, prodlouží se čekací lhůta i na 5 až 8 měsíců. Komplikací je především nedostatek přepravních kontejnerů na asijském trhu. Na problém upozornila společnost Profika, která v tuzemsku prodává CNC stroje.

Zatímco v Evropě je přepravních kontejnerů dostatek, v Asii transportní boxy chybí. Příčina není zcela zřejmá, pravděpodobně tkví ve skutečnosti, že aktuálně vývoz z Asie převažuje nad dovozem, transportní kontejnery se tak v dostatečném množství nevrací.

„K tomu se přidává další potíž – lodní doprava je teď tak zatížena, že se prodlužuje i vylodění v Hamburku a proclívání. Právě z tohoto přístavu přitom do Česka míří velká část strojů vyrobených v Asii,“ vysvětluje Jakub Kaufman ze společnosti Profika, která se specializuje na prodej CNC strojů.

Potížím čelí i kamionová doprava, která se potýká jak s vytížeností, tak i s nedostatkem pracovníků. Situaci dále komplikuje nemoc covid-19, která nedovolí řadě řidičů vyjet.

Technologie jsou vedeny jako skladové

Podle Profiky, která je výhradním prodejcem jihokorejské značky Hyundai-Wia a Hanwha pro tuzemský trh, se průměrná doba dodání prodloužila až o 3 měsíce, v případě specializovaných strojů i výrazně více.

„Jakmile je stroj naložen na loď, okamžitě s ním počítáme jako se skladovým a je zabraný pro zákazníka. V této době totiž zákazník ví, že stroj, který má dodání např. 2 měsíce a je tedy teprve na lodi, je v podstatě skladový, tedy s rychlým dodáním. Při odlišném postupu by stroj, který je teprve na lodi, mohl rezervovat jiný evropský dealer,“ upozorňuje Kaufman.

Stroje na sklad si v takových případech dealeři kupují od výrobce, jako by se jednalo o koncového zákazníka. To představuje nutnou velkou investici s nejistým výsledkem. Málokterá společnost má takové zázemí, aby si mohla dovolit naskladnit několik strojů, jejichž cena se pohybuje v milionech korun, tak aby mohla zákazníkovi vyjít maximálně vstříc termínem dodání.

Klienti ovšem potřebují stroje co nejdříve, protože již mají nasmlouvané práce a počítají s určitým objemem výroby. Aby mohli vyrábět a nepřišli o zakázky, kupují technologie, které jsou již naskladněné – nezřídka se jedná o dražší stroje se specifikacemi, které zákazníci pro svou práci nepotřebují. 

Strojírenská firma Profika byla založena již v Benátkách nad Jizerou v roce 1992. O čtyři roky později se stala výhradním zástupcem koncernu HYUNDAI WIA divize obráběcích a kovoobráběcích strojů pro Českou a Slovenskou republiku.

V polovině roku 2004 rozšířila sortiment o produkty dalšího jihokorejského výrobce HANWHA Precision Machinery.

Kromě realizace dodávek strojů (tj. CNC soustruhů a vertikálních či horizontálních obráběcích center) a robotických pracovišť, Profika svým klientům poskytuje i servis, školení obsluhy, konzultace a poradenství.

(nik)