Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) v minulém týdnu schválil dvoumiliardovou dotaci, která poputuje do krajů České republiky na opravy a rekonstrukce silnic II. a II. třídy. Částka je o polovinu nižší, než loni. A také jde o provizorní řešení, finance mělo řešit nové rozpočtové určení daní (RUD). Některé kraje upozorňují, že finance nebudou stačit a opravovat se budou pouze nejkritičtější úseky.

Moravskoslezský kraj má z rozpočtu SFDI získat 108,6 milionu korun. Podle mluvčí kraje Nikola Birklenová není částka pro pokrytí všech potřebných oprav a rekonstrukcí silnic v kraji zcela dostačující.

„Nedostatečné financování znamená, že budeme muset prioritizovat nejkritičtější úseky silnic a některé opravy budou muset být odloženy, a to zvláště v době, kdy jako kraj musíme řešit také škody na silniční síti po povodních. To může vést k dalšímu zhoršování stavu silnic a zvýšeným nákladům na budoucí opravy,“ sdělila Ekonomickému deníku mluvčí.

Kraj přitom pro letošní rok počítá na opravy a rekonstrukce silnic se stejnou částkou jako v loňském roce, tedy 216 miliony korun. Přidělení financí ze SFDI místo z nově chystaného rozpočtového určení daní Moravskoslezský kraj vnímá jako dočasné řešení, které je ale s ohledem na dosud neschválenou úpravu RUD zcela žádoucí. Zákon zatím neschválila Poslanecká sněmovna. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) dosud norma nezískala podporu.

Mohlo by vás zajímat

Podle mluvčí Moravskoslezského kraje je i proto třeba najít takové systémové řešení financování krajských komunikací, aby kraje měly jistotu stabilního a dostatečného financování, a stát jistotu že jim poskytované finance jdou do oprav silnic. „To znamená, že je vhodnější nezahrnovat tyto finanční prostředky do RUD ale ponechat v SFDI,“ dodala.

Ústecký kraj má od SFDI dostat 143,6 milionu korun. Podle radního pro oblast dopravy a silničního hospodářství Tomáše Riegera (ODS) kraj očekával minimálně dvojnásobek.

„Pokud bude k dispozici pouze polovina prostředků na opravy a údržbu, stav silnic nižších tříd v našem kraji se pochopitelně zhorší. Nemohu tedy logicky reagovat jinak, než že tuto informaci přijímám s nelibostí, stejně jako celý návrh nového RUD, jehož výpočet mimo jiné zcela ignoruje výdaje v sociální oblasti, kterých máme v našem kraji podstatně více než ve zbytku republiky,“ uvedl Rieger. Jako nedostatečnou označil určenou částku 181,3 milionu na silnice Plzeňský kraj.

Spokojený s přidělenou částkou ve výši 80,8 milionu korun není ani Liberecký kraj. Podle náměstka hejtmana pro resort dopravy Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) jde o nejnižší dotaci za poslední roky. V roce 2024 činila dotace 162 milionů korun, v roce 2023 to bylo 242 milionů.

„Při plánování rozpočtu letošního jsme očekávali příjem ze SFDI ve výši 162 milionů korun, takže bude třeba zredukovat naše plány na investice do krajských silnic, popřípadě rozdíl odkrýt z prostředků kraje na úkor jiných záměrů,“ sdělil Ekonomickému deníku Sviták.

Je podle něj ale potřeba také kvitovat, že nakonec došlo ke konsensu a finanční prostředky na opravy silnic „dorazily alespoň v nějaké výši“. Příjem financí ze SFDI doprovází určitá dotační administrativa, která by se změnou finančního toku prostřednictvím rozpočtového určení daní podle Svitáka odpadla.

Tlak na dorovnání

Pardubický kraj získá od SFDI na krajské silnice 123 milionů korun. „Vzhledem k tomu, že se změna rozpočtového určení daní vzdaluje, bylo nutné tlačit na stát alespoň v rámci příspěvku na opravy silnic. Děkuji panu ministrovi Kupkovi za prosazení první části příspěvku,“ uvedl k tomu hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Suma podle něj kraji pomůže rozjet stavební sezonu.

Pardubický kraj chce podle Netolického ale dál „tlačit alespoň na dorovnání částky, kterou ze SFDI získával v posledních letech“. „Neumím si představit, že celý příběh naší snahy o narovnání financování krajů bude znamenat, že nakonec přijdeme i o peníze na silnice,“ uvedl Netolický.

Poslanecká sněmovna dosud neschválila nové rozpočtové určení daní, ze kterého se měly finance pro kraje na silnice hradit, ilustrační snímek. Foto: PSP ČR

Správa a údržba silnic Pardubického kraje už má připravené projekty, které se díky příspěvku budou moci uskutečnit. „S touto možností jsme počítali a máme připravené stavební akce, které díky ní budeme moci zrealizovat. Opraveny by mohly být nejen silnice, ale také některé propustky a peníze mohou být využity také na bezpečnostní opatření,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

Středočeský kraj se zdá být se sumou 338,8 milionu korun smířený. Odbor dopravy a Krajská správa a údržba silnic už podle informací kraje připravuje přesný seznam projektů, na které by měly peníze putovat. „Ve Středočeském kraji vítáme aktivitu premiéra Petra Fialy a ministra dopravy Martina Kupky (oba ODS pozn. red.). Splnili slib a podpořili tak všechny řidičky a řidiče, kteří naše silnice každý den ve velkém využívají. Jsem velmi rád, že tato vláda sliby plní,“ sdělil radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek (ODS).

Finance kraj investuje především do rekonstrukcí mostních objektů, které jsou v havarijním stavu, a do větších oprav silniční infrastruktury. „Máme obsáhlý seznam, ze kterého se může vybírat. Projekty jen čekají na finanční krytí. Můžeme tedy se zahájením stavební sezóny začít spouštět připravené stavby. Řidiči poznají změny ještě letos,“ dodal Pátek. Středočeský kraj letos hospodaří v silniční dopravě s přibližně šesti miliardami korun.

Rozdělení finančních prostředků na financování oprav a rekonstrukcí silnic II. a III. třídy ve vlastnictví krajů. Zdroj: MDCR