Počet míst, kde budou moci řidiči osobních a nákladních elektromobilů dobíjet své vozy v Evropské unii postupně houstne. Společnost E.ON do konce roku 2027 postaví ve třinácti evropských zemích dalších 1400 nových veřejných dobíjecích bodů, z nich bude určeno 430 pro nákladní elektrická vozidla. V České republice by mělo vzniknout 14 míst, informovala finanční ředitelka E.ON Drive Infrastructure Helena Švejdová.

Projekt DRIVE-E podle Švejdové významně přispěje k elektrifikaci evropské nákladní a osobní dopravy. Dodala, že celý projekt získá dotaci ve výši 45 milionů eur z finančních prostředků Evropské unie. Dotace spojená s výstavbou dobíjecích míst v Česku je ve výši 2,3 milionu eur. „Celkový rozpočet projektu v rámci České republiky dosahuje téměř 130 milionů korun,“ uvedla Helena Švejdová.

Napříč Evropou budou plánované dobíječky umístěné také na více než 250 místech v Německu, Rakousku, Dánsku, Itálii, Nizozemsku, Švédsku, Litvě, Maďarsku, Polsku, Rumunsku, Bulharsku a na Slovensku.

„To bude zahrnovat místa speciálně určená pro dobíjení nákladních vozidel i smíšená prostředí pro nákladní a osobní automobily. Dalším cílem projektu je doplnit a rozšířit stávající síť pro lehká užitková vozidla v oblastech, kde jsou v síti mezery,“ sdělila finanční ředitelka E.ON Drive Infrastructure Helena Švejdová.

Mohlo by vás zajímat

Společnost E.ON Drive Infrastructure podle Švejdové v Evropě provozuje přes 6800 veřejných dobíjecích bodů. V České republice je jich přes 600. „Mezi nejvytíženější lokality patří Vystrkov, kde byla spuštěna první dobíjecí stanice s výkonem až 400 kW v České republice, dále Rozvadov, stanice v Horních Počernicích či v Lovosicích,“ uvedla Švejdová.

Další výzvy v Česku

Začátkem února v Česku vypsalo ministerstvo dopravy další dvě výzvy na výstavbu dobíjecích stanic. Jde o výzvu na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla s alokací 400 milionů korun a výzvu na podporu rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm s alokací 70 milionů korun. Žádat je možné v programu Doprava 2021–2027.

Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu už dříve uvedl, že elektrifikace nákladní dopravy představuje jednu z největších výzev v oblasti elektromobility, a to nejen pro výrobce, ale především pro investory a provozovatele dobíjecí infrastruktury.