Dokončení dálnice D35 se historicky neustále prodlužuje, celková doba výstavby přesáhne 50 let. Dochází tak zároveň k prodražování stavby. Skluz má pomoci řešit flexibilní plánování, konkrétně střednědobé akční plány, hodnocení analýzy rizik i databáze informací o stavbě. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) předložil za resort dopravy i Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) v minulém týdnu vládě informaci, jak se daří změny naplňovat.
Jde o reakci na závěr Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) z kontrolní akce č. 22/08 „Peněžní prostředky státu a Evropské unie určené na výstavbu dálnice D35“, který vzala spolu se stanoviskem ministerstva dopravy a ŘSD vláda na vědomí letos 3. dubna. Zároveň tehdy uložila ministru dopravy informovat vládu do šesti měsíců o plnění opatření.
V úvodu současného materiálu připomíná ministerstvo dopravy zjištění NKÚ, dokončení dálnice D35 se podle kontrolorů neustále prodlužuje. Výstavba, která byla zahájena v 70. letech minulého století, podle koncepčního materiálu z roku 1993 měla být (v té době jako rychlostní silnice R35) zprovozněna do roku 2005, s výjimkou úseku Vysoké Mýto – Mohelnice. Podle dalšího materiálu z roku 2001 měla být výstavba všech úseků zahájena nejpozději do roku 2010. „MD se nepodařilo naplnit ani aktuální harmonogramy uvedené v koncepčních a strategických materiálech. V době ukončení kontroly nebyla ještě zahájena výstavba 11 úseků,“ zmiňuje materiál výstupy NKÚ.
Náklady rostou
Dále dokument připomíná další ze závěrů NKÚ, že se zpožděním realizace staveb dochází k nárůstu nákladů. Kromě vlivů inflace se na zvýšení nákladů podílely i úpravy technického řešení staveb, zohlednění výsledků doplňujících průzkumů, studií a zapracování požadavků ze strany dotčených orgánů, správců či vlastníků infrastruktury.
„Oproti předpokladům MD uvedeným v aktualizovaném strategickém materiálu z roku 2017 nebude část dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Opatovcem dokončena do roku 2023 s náklady 31 miliard korun, ale pravděpodobně až v roce 2027 s náklady cca 39 miliard korun,“ zmiňuje informace pro vládu.
Mohlo by vás zajímat
Popsána jsou i opatření k nápravě, jde o flexibilní plánování, ministerstvo dopravy se zavázalo k tomu, že bude vytvářet střednědobé akční plány, které vedle situace v ekonomice a veřejných rozpočtech zohlední vývoj v procesu přípravy včetně legislativních změn. A to v návaznosti na dlouhodobý plán Dopravní sektorové strategie, 3. fáze.
První takový plán je možné podle resortu vytvořit na konci příštího roku a následně by se vypracovával po třech letech. Ministerstvo dopravy (MD) chce také podle dokumentu usilovat o zavedení databáze informací o projektu (BIM) nebo automatizací v resortu dopravy (ŘSD, Správa železnic, ŘVC), které mohou zefektivnit procesy v době realizace a snížit čas potřebný k výstavbě.
Ministerstvo dopravy také zahrne do strategického plánování hodnocení analýzy rizik. Rizika by měla být analyzována na úrovni jednotlivých projektů a mají se promítnout do střednědobých akčních plánů v návaznosti na materiál Dopravní sektorové strategie, 3. fáze. „První hodnocení analýzy rizik v rámci strategického plánování bude provedeno do 31.12.2025, následně vždy po 3 letech,“ uvádí ministerstvo v informaci vládě.
Ministerstvo dopravy také podle dokumentu do 31. prosince 2025 a poté v pravidelném tříletém intervalu plánuje aktualizace předpokládané doby realizace v návaznosti na legislativní změny, například formou takzvaných střednědobých akčních plánů.
„Na úseku územního plánování, které je klíčovou součástí přípravy staveb, je dle nového stavebního zákona č. 283/2021 již správně zakotven nový nástroj s názvem ‚Územní rozvojový plán České republiky‘. Tento nástroj umožní vymezení prioritních staveb státu bez nutnosti řešení těchto staveb na úrovni dotčených krajů,“ uvádí ministerstvo dopravy.
Záleží na rozpočtech
Ministerstvo dopravy zároveň v materiálu upozorňuje, že je plnění opatření k nápravě zásadně vázáno na informace o sestavování rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro rok 2025 s výhledem pro roky 2026 a 2027. Střednědobý akční plán proto bude z důvodu aktuálnosti připravován v první polovině roku 2025 ve vazbě na průběžný stav přípravy jak dopravních staveb, tak i zdrojových možností pro jejich financování. V současnosti proto není možné efektivně vyhodnotit plnění opatření. Jednotlivé dílčí oblasti mohou být také podle resortu ovlivněny nepředvídatelnými politickými či legislativními procesy.
Ministerstvo dopravy informovalo, že v současné době zavádí metody BIM v rámci mezirezortních pracovních skupin a dále byl pověřen SFDI, který v rámci implementace metody BIM zřídil Radu pro BIM staveb dopravní infrastruktury a Technický redakční tým.
Dálnice D35 se má stát podle předešlých informací ministerstva dopravy v letošním roce nejrozestavěnější komunikací v České republice. Do konce roku by mělo ŘSD zahájit šest úseků o celkové délce 35,7 kilometrů. Celkem bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících 52,7 kilometru.
Poslední dva úseky o celkové délce 35 kilometrů budou realizovány a financovány ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru (PPP projekt). Náklady na výstavbu těchto úseků se odhadují na přibližně 35 miliard korun. U úseků Opatovec – Staré Město (16,6 kilometru) a Staré Město – Mohelnice (18,2 kilometru) by měl výstavbu financovat koncesionář, který bude rovněž zodpovědný za provoz a údržbu úseků mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 kilometrů, které budou stavebně realizovány mimo model PPP.
Resort dopravy na konci října informoval o tom, že se do zadávacího řízení na dostavbu dálnice D35 přihlásilo pět potenciálních koncesionářů. „První čtyři nejkvalifikovanější zájemci budou následně vyzváni k účasti v další fázi zadávacího řízení, kterým je soutěžní dialog,“ zmínil úřad.
O dálnici D35 hovořil v podcastu Ekonomického deníku a České justice ministr Martin Kupka, díky stavbě dálnice D35 je v Česku největší infrastrukturní staveniště ve střední Evropě. „Věřím, že pokud teď to období zvládneme stejně dobře jako Polsko, tak v roce 2033 na tom budeme nejenom srovnatelně, ale v mnoha aspektech lépe,“ řekl.
Celý podcast můžete zhlédnout zde:
Tereza Čapková