Do speciálních terapeutických programů pro „piráty silnic“ se od začátku dubna hlásí první zájemci. Centrum dopravního výzkumu, které je má na starosti, má zároveň téměř zaplněný počet akreditovaných terapeutů. Podle ředitele Divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu Pavla Řezáče by mělo ročně na základě dat do terapie nastoupit 15 až 20 tisíc řidičů.

V letošním roce ale Řezáč tak vysoký zájem vzhledem ke startu kurzů v dubnu nepředpokládá. Zatím se o terapii přihlásilo 172 klientů. Několik programů už je podle něj spuštěno a další jsou vypsané a čeká se, které z nich se naplní. „Klienti typicky nechávají tuto povinnost až na dobu, kdy žádají o řidičské oprávnění zpět, i přesto, že mohou program realizovat kdykoli v průběhu odejmutí řidičského oprávnění. To způsobuje velmi pozvolný náběh,“ sdělil Ekonomickému deníku.

Speciální terapeutické programy cílí podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) zejména na řidiče-recidivisty. Kvůli vrácení řidičského průkazu je musí podstoupit například řidiči, kteří odmítli dechovou zkoušku na alkohol nebo psychotropní látky, přišli o řidičský průkaz na dobu nejméně 18 měsíců, anebo jim to nařídil soud. Novou povinnost letos na jaře zavedla novela zákona o pozemních komunikacích.

Centrum dopravních studií podle Řezáče pro terapeutické programy celkem vyškolilo okolo 220 lektorů. Aktuálně jich je akreditovaných 134 s tím, že několik dalších je v procesu akreditace. „Celkem očekáváme, že se nebudou chtít akreditovat všichni, ale celkově cílíme na nějakých 160 až 180 lektorů. S tím, že pokud by pro některé lokality bylo potřeba, jsme připraveni operativně doškolit lektory. Republika je pokrytá dostatečně,“ uvedl Řezáč.

Mohlo by vás zajímat

Cena terapeutických programů je podle něj daná vyhláškou ministerstva dopravy a je stanovena na 13 310 korun včetně DPH. Terapeutické programy pro řidiče zpracovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s výzkumnými pracovišti.

Odborníci, kteří na jejich sestavení pracovali, je ověřovali při přímé práci s problémovými řidiči. Jednalo se zejména o skupiny řidičů, kteří byli klienty Probační a mediační služby. Terapeutický program byl pilotován také v českých věznicích. Od jeho vzniku ho absolvovalo celkem více než 750 řidičů.

První pokusy o vytvoření terapeutických programů v Evropě se uskutečnily už v sedmdesátých letech 20. století. Dnes jsou součástí systému dopravní bezpečnosti téměř ve všech státech Evropské unie. Nejvíce států zavedlo terapeutické programy před 30 lety.

Tereza Čapková