Pardubický kraj má jednu z nejhustších silničních sítí v České republice, je na druhém místě hned po Středočeském kraji. Jak v rozhovoru pro Ekonomický deník uvádí náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš z ODS, kraj získal od státu do správy silniční síť s vnitřním dluhem ve výši přibližně 3,5 miliardy korun.

Na silnice druhé a třetí třídy se počítá v plánovaném rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro příští rok s částkou o dvě miliardy nižší než letos. Kraje by si měly na dotacích rozdělit čtyři miliardy korun. Jak se to promítne do plánování investic ve vašem kraji? Budou se muset nějak výrazněji omezovat?

V letošním roce jsme ze Státního fondu dopravní infrastruktury obdrželi částku 370 milionů korun, v příštím roce by to mělo být přibližně 273 milionů korun. Částka je to sice nižší, ale zase máme o něco vyšší výběr z peněz daní. Jejich část budeme investovat do silnic tak, abychom nemuseli opravy omezovat.

Jakou částku chce Pardubický kraj investovat do oprav nebo výstavby silnic druhé a třetí třídy v následujícím roce?

V letošním roce jsme, s využitím všech dotačních titulů, investovali do silniční sítě přibližně 2,2 miliardy korun. V příštím roce by to měla být obdobná částka. Z rozpočtu Pardubického kraje by to mělo být přibližně 600 milionů korun. Rozpočet ale ještě není schválený, takže se částka může změnit.

Kterou z investic považujete za nejvýznamnější?

Významných investic je celá řada. Mezi ty nejnákladnější patří oprava Wonkova mostu v Pardubicích, která začne na jaře příštího roku. Předpokládané náklady pro rok 2024 činí téměř 80 milionů korun. Za více než 28 milionů korun se bude rekonstruovat silnice III/36625 ve Vendolí, více než 36 milionů má stát modernizace silnice III/3152 včetně jednoho mostu v Zámrsku. Jsou to předpokládané ceny, které se ještě mohou měnit na základě nabídky zhotovitelů. Bude pokračovat stavba přivaděčů k dálnici D35 a také oprava návozových tras k její výstavbě. Bude to opět rušný rok.

V předešlých letech Pardubický kraj upozorňoval na to, že má nižší příjmy z rozpočtového určení daní než jiné kraje, a to se odráží na výši prostředků, které investuje do oprav silnic – jak je to v současnosti?

Situace ohledně rozpočtového určení daní je v současné době stejná jako v minulosti, takže se se pro Pardubický kraj nic nezměnilo. Musíme co možná nejvíce efektivně využívat prostředky, které máme. Byli bychom ale rádi, kdyby se systém přerozdělování peněz z daní změnil tak, aby se přizpůsobil dnešním potřebám všech krajů. Nejlepší řešení vidím ve zvýšení procenta z rozpočtového určení daní, které míří do krajů.

Pardubický kraj má mít po Středočeském kraji jednu z nejhustších sítí silnic v České republice, co to obnáší?

Čím hustší silniční síť, tím více je třeba peněz na opravy, ale i údržbu. Projekty na rekonstrukce a modernizace silnic připravujeme postupně tak, abychom v případě, že vysoutěžíme některé opravy levněji, mohli okamžitě začít opravovat další úseky. Letos se tak stalo několikrát, jako příklad mohu uvést například silnici ve Vortové.

Máte představu, jak velké množství komunikací by u vás v kraji aktuálně potřebovalo větší modernizaci?

V různé fázi máme rozpracovanou celou řadu projektů, připravujeme je dva roky dopředu. Jde jak o větší a finančně nákladnější projekty, tak o menší opravy kratších úseků. Jedná se zejména o úseky se zvýšeným provozem těžké nákladní dopravy. Některé silnice nebyly dimenzované pro tak velký provoz těžkých automobilů. Stát nám předal do správy silniční síť s vnitřním dluh na komunikacích přibližně 3,5 miliardy korun. Odhaduji, že se nám tento dluh podařilo za 20 let snížit přibližně na 2,5 miliardy.

Které nejvýznamnější dopravní projekty se podaří dotáhnout v letošním roce?

Mezi významné akce letošní stavební sezony patří například stavba obchvatu Kojic, položení mostního provizoria v Řečanech nad Labem, přivaděč Litomyšl – Ústí nad Orlicí, úsek Ústí nad Orlicí – Skuhrov, modernizace mostu ve Chvaleticích nebo Komárov – napojení na D35. Informace o plánovaných, aktuálních i dokončených akcích najdete na dopravním portálu Pardubického kraje na doprava.pardubickykraj.cz.

Čekají Pardubický kraj podobné velké projekty i v dalších letech?

Ano, plán investic na příští rok je již téměř hotov a připravují se také projekty na následující roky. Z dotace IROP jsou to například úseky Chrast – Hrochův Týnec, Jedlová – hranice kraje a stavba nového mostu v Řečanech nad Labem. Potom je to také příprava stavby přivaděče Choceň – Vysoké Mýto a příprava dalších přivaděčů, které je třeba urychleně dokončit s výstavbou dálnice D35.

Tereza Čapková