INZERCE

Nabíjení elektromobilu. Ilustrační snímek. Foto: Canva

Do roku 2035 budou elektromobily tvořit polovinu prodeje aut, odhaduje studie

Podle prognózy Goldman Sachs Research budou elektromobily do roku 2035 tvořit přibližně polovinu celosvětového prodeje nových vozů. V roce 2040 by měl prodej vzrůst na cca 73 milionů vozů. V tomto desetiletí by měl prodej elektromobilů růst o 32 procent každý rok. 

Průzkum předpovídá, že se náklady na baterie v roce 2023 zvýší oproti předchozímu roku o šest procent. Elektromobilový sektor poroste především díky stále přísnějším environmentálním požadavkům. Současně se očekává, že se podíl elektromobilů na světovém prodeji automobilů během této doby zvýší ze dvou procent na 61 procent. Má se rovněž za to, že v řadě vyspělých zemí podíl prodeje elektromobilů významně překročí 80 procent. „Očekáváme, že automobilový průmysl v letech 2020 až 2030 prodělá zásadní transformaci způsobenou díky stále intenzivnějšímu zavádění elektrických pohonů vozidel a autonomní jízdy,“ uvádí zpráva Goldman Sachs.

Útlum se nečeká

Expanzi elektromobilového odvětví nečeká útlum, protože environmentální předpisy se stále zpřísňují a technologie používané v elektrických pohonech aut jsou stále důmyslnější. Diametrálně odlišné ovšem budou zdroje zisku tohoto sektoru.

Mezitím dochází ke koncentraci trhu s bateriemi pro elektromobily, které představují až 40 procent nákladů vozu. Podle odhadů Goldman Sachs Research mělo v roce 2020 pět největších výrobců baterií více než 80procentní podíl na světovém trhu. Pro srovnání, pět největších výrobců aut mělo na celosvětovém trhu podíl přibližně 40 %. Cenová síla se přesunula k výrobcům baterií, což jim poskytuje výhodu v generování vyšších výdělků. Ve snaze zvrátit situaci a srovnat svoji cenovou sílu s výrobci baterií se montéři hotových automobilů předhánějí v zakládání vertikálně integrovaných výrobních závodů a joint-venture podniků, konstatuje studie. 

K postupné elektrifikaci modelového portfolia přechází většina světových automobilek. Například Toyota, která se dlouhodobě zaměřuje spíše na vývoj hybridního pohonu nebo na inovace v oblasti vodíku, představila v nedávné době první čistě bateriový elektromobil bZ4X. Toyota si dala závazek do roku 2035 dosáhnout stoprocentního snížení emisí CO2 v rámci všech nových vozidel prodaných v EU, Velké Británii a zemích EFTA.  

Nabíjení elektromobilu. Ilustrační snímek. Foto: Arval

Elektromobily přibývají

Počty elektroaut v Česku se stejně jako ve většině dalších evropských zemí aktuálně zvyšují. Jejich prodej loni narostl v Česku o 47 procent na 3 895 nově registrovaných elektroaut. V celé EU se v loňském roce prodalo o čtvrtinu čistě bateriově poháněných elektromobilů více než v roce 2021, celkem 1 123 778, jak vyplývá z aktuálních dat zveřejněných Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA). O deset procent narostly v Česku také prodeje hybridů, naopak registrace nových plug-in hybridů klesly o téměř pět procent. Pokles prodejů zaznamenala asociace především u benzínových a naftových vozidel. V Česku se mezi lety 2021 a 2022 prodalo o 13 procent méně aut s pohonem na benzín, u naftových pohonů to bylo o 9 procent méně. V celé EU byl trend podobný.

Hlavní výzvou, kterou ale zdůrazňují i české automobliky je to, že bude potřeba zajistit dostatek surovin a součástek pro výrobu baterií a dalších klíčových komponent bezemisních vozů. Ovšem jak uvedl před časem pro Ekonomický deník například produktový a marketingový ředitel Marek Trešl, obává se spíš nepřipravenosti českého trhu. „Nízká míra či zpoždění v přijetí bezemisních vozů českými zákazníky oproti západní Evropě, zejména z důvodu nižší kupní síly a méně rozvinuté infrastruktury koncových nabíjecích bodů může být na českém trhu větším rizikem,” uvedl Trešl.

Jak vyplává z šetření Cenra dopravního výzkumu (CDV) v České republice bylo k 31. 12. 2022 řádně zaevidováno Ministerstvem průmyslu a obchodu 1364 veřejných dobíjecích stanic, respektive 2 643 veřejných dobíjecích bodů. Přírůstek v loňském roce tak činil 404 stanic/770 bodů, z čehož plyne, že meziročně se počet bodů zvýšil o 41 %.

Tesco nabídne desítky dobíjecích stojanů pro elektromobily. Foto: Tesco

K největším provozovatelům patří energetické skupiny ČEZ, PRE a E.ON, které v součtu provozují přes 60 procetn veřejných dobíjecích bodů. Analýza vycházela z dat prvního čtvrletí letošního roku, v příští aktualizaci by měl být počet stanic v evidenci ministerstva významně vyšší. Jen za letošní rok například nabídne tři desítky stojanů pro elektromobily od ČEZ přímo na vybraných parkovištích svých areálů Tesco. Lidé si tak mohou dobít svůj elektomobil pohodlně v době, kdy budou nakupovat.

Provozovatel největší a nejvýkonnější české sítě veřejných dobíječek chce i v lokalitách Tesco stavět ultrarychlé stojany a dobíjecí huby se třemi a více stanicemi, které zkracují dobu dobíjení i čekání na něj. Dobíjecí stanice u prodejen Tesco vznikne i díky grantu z Operačního programu Doprava. První dvě stanice nabízejí bezemisní elektřinu už u prodejen v Kolíně.

(mig)