Do oprav a investic na silnicích II. a III. třídy na Vysočině by v letech 2025 až 2027 mělo putovat 1,5 miliardy korun, na každý z pěti okresů je vyčleněno 300 milionů korun bez DPH. Zhotovitele prací má vybrat tendr, který vypsala Krajská správa a údržba silnic Vysočiny. Veřejná zakázka řeší uzavření nové rámcové smlouvy. „Rámcová dohoda končí vyčerpáním finančního limitu nebo uplynutím dvou let od podpisu rámcových dohod,“ sdělil ředitel správy Radovan Necid.
Necid odhadl, že by se opravy mohly týkat až 200 až 300 kilometrů silnic. Záleží podle něj i na technologii jednotlivých zadávaných oprav. „Rámcové dohody jsou zaměřeny na souvislé opravy silnic a související doprovodné práce, které jsou typické a pravidelně se opakují,“ uvedl.
Co přesně se bude opravovat v následujících letech, se podle Necida teprve rozhodne. „Letos ‚vidíme‘ do konce stavební sezóny na akce asi za 160 milionů korun z dotace Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Záleží na tom, kdy se podaří soutěž vyhodnotit a uzavřít rámcové dohody,“ konstatoval Necid.
Náměstek hejtmana Kraje Vysočina Vladimír Novotný (SOCDEM) na konci loňského roku připustil problémy se sestavováním rozpočtu kvůli nejistému financování oprav krajských silnic. SFDI už neměl krajům finance na silnice vyplácet a řešit to mělo nové nastavení rozpočtového určení daní.
Mohlo by vás zajímat
Vzhledem k tomu, že ale Poslanecká sněmovna novelu zákona dosud neschválila, vyčlenil fond pro kraje z rozpočtu dvě miliardy korun, je to o polovinu méně, než loni. Kraj Vysočina má podle tabulky ministerstva dopravy získat 178 milionů korun.
Jak Ekonomický deník informoval, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že vyčlenit další peníze pro kraje z rozpočtu SFDI by bylo svízelné. Prioritou je schválení novely zákona k rozpočtovému určení daní.
„Pevně doufáme, že se podaří novelu schválit, protože ji ministerstvo podporuje a osobně ji podporuji i já, protože by znamenala spravedlivější rozdělení daňových příjmů,“ uvedl Kupka. Parametr velikosti silniční sítě v novém uspořádání daní představuje dvacetiprocentní váhu.