Hashtag #100obwodnic jednoduše vyjadřuje plány polského ministerstva infrastruktury na dalších deset let – sto nových silničních obchvatů napříč celou zemí. Zadávací řízení na tucet z nich už jsou zveřejněna, na tři obchvaty je podepsána smlouva s dodavateli. Nyní polské ministerstvo ohlásilo další výběrové řízení na obchvaty čtyři měst.
Více než 800 kilometrů obchvatů Polsko zafinancuje z Národního silničního fondu. Ten získává finanční prostředky například z úvěrů a půjček, od mezinárodních finančních institucí a dluhopisů. Účet fondu je také doplňován o výnosy ze systému elektronického výběru mýtného. Významnou část financování projektu pak zajistí i evropské operační programy.
Pětadvacet nových kilometrů
Zvýšení bezpečnosti silničního provozu, odklon dopravy z přetížených měst, čistší ovzduší, menší hluk a zlepšení kapacity silniční sítě – to jsou hlavní cíle programu, který si slibuje i vznik nových pracovních míst a rozvoj firem, které se budou na výstavbě silniční infrastruktury podílet.
Na dvanáct obchvatů už bylo vyhlášeno výběrové řízení. Na výstavbu obchvatů Wąchocku, Smolajny a Lipska ministerstvo podepsalo smlouvu s dodavateli. Doposud stále běží řízení na obchvaty Strzelec Krajeńskie, Pułtuska , Suchowola, Sztabina, Brzezia, Gostynia, Grzymiszewo, Żodynia a Gryfina.
Aktuálně vyhlásilo Generální ředitelství pro státní silnice a dálnice výběrové řízení na přípravu koncepce programu pro obchvaty státní silnice č. 73: Jasła, Pilzna, Brzostek a Kołaczyc. Celková délka má dosáhnout více než 25 kilometrů. I v tomto případě je hlavním úkolem odvedení tranzitní dopravy z centra měst.
Nejdelší část v délce 13,4 kilometru obkrouží Brzostek a Kołaczyce. Součástí investice budou i kruhové objezdy, úseky vedlejších komunikací, osm mostů a jeden viadukt, osvětlení nebo bezpečnostní prvky.
Nejvíce nehod v obcích
V Polsku dochází k většině dopravních nehod v zastavěných oblastech. Tyto nehody tvoří 71,2 procent z celkového počtu nehod na silnici. V řadě případů jsou účastníky chodci a cyklisté.
Přestože Polsko postupně zlepšuje kvalitu komunikací a zavádí opatření ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu, v evropském žebříčku je v tomto ohledu stále na chvostu. Jedním z nejdůležitějších úkolů projektu je proto zlepšení bezpečnosti silničního provozu.
Tranzit mimo města
V polských městech se sbíhají všechny typy dopravy – nákladní, osobní i veřejná. Zastavenými částmi obcí pak často vedou státní silnice se silným provozem, včetně nákladních dopravy. Proto chce ministerstvo infrastruktury odvést tranzitní dopravu mimo urbanizované oblasti.
Díky stovce nových obchvatů si polské ministerstvo slibuje nejen oddělení jednotlivých typů dopravy, ale také zlepšení situace na stávající silniční síti a v blízkosti státních silnic.
Lucie Přinesdomová