INZERCE

Ilustrační foto: ČD

Dlouhodobý nárůst cestujících na železnici zastavil koronavirus. České dráhy loni přišly o více než třetinu zákazníků

Vloni přepravily České dráhy jen necelých 118 milionů cestujících. Oproti předchozímu roku jde o 35procentní propad. Protipandemická opatření významně ovlivnila dálkovou i regionální dopravu. Zásadní vliv měl také výpadek zahraničních turistů směřujících z a do republiky. Méně cestujících a kratší cestovní vzdálenosti se promítly i do příjmů dopravce.

Kvůli pandemii loni národní dopravce přepravil o 64 milionů lidí méně než v roce 2019. Po letech, kdy zájem o cestování vlaky neustále stoupal, se nyní mobilita obyvatelstva se významně snížila. Cestujících v mezinárodních spojích ubylo o 66 procent. Přes hranice loni cestovaly jen necelé dva miliony lidí. Průměrná přepravní vzdálenost na jednu cestu se snížila o zhruba čtyři kilometry. Národní dopravce loni na tržbách přišel o více než čtyři miliardy korun.

Méně lidí, kratší vzdálenosti

České dráhy v loňském roce přepravily 117,7 milionů zákazníků. Po letech, kdy zájem o cestování prakticky kontinuálně stoupal, loni meziročně klesl zhruba o jednu třetinu. Opatření k zamezení šíření koronaviru měla zásadní vliv na snížení mobility obyvatelstva, ať už šlo o přerušení školní výuky, omezení cestování do zahraničí či práce z domova. Úbytek cestujících se tak citelně dotknul všech segmentů, včetně dopravy regionální.

Počet přepravených cestujících a přepravní výkon ČD
Ukazatel 2019 2020 změna 2019/2020
Počet cestujících (v mil.) 182,1 117,7 − 35 %
Přepravní výkon (mil. oskm) 8685 5127 − 41 %
Průměrná přepravní vzdálenost (v km) 47,7 43,5 − 4,2 km

„Kvůli pandemii nemoci COVID-19 loni nastoupilo do našich vlaků o 64 milionů lidí méně než v předchozím roce, což představuje propad o zhruba 35 procent,“ upřesňuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.

Podle něj dopravce loni zaznamenal nejvýznamnější pokles ve 2. a 4. čtvrtletí. Během první vlny koronaviru dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu.

Omezení zahraničního cestování

Enormní pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně snížila asi o 4 kilometry na jednu cestu. Ve vnitrostátní osobní dopravě České dráhy v roce 2020 přepravily necelých 116 milionů cestujících, to je oproti roku 2019 pokles o 34 procent.

V mezinárodních spojích klesl počet zákazníků meziročně dokonce o 66 procent. Loni přes hranice republiky cestovalo 1,9 milionu lidí. V předchozím roce to bylo 5,5 milionu.

Kvůli pandemii loni národní dopravce přepravil o 64 milionů lidí méně než v roce 2019. Foto: České dráhy

Výpadek příjmů

„Méně zákazníků a kratší cestovní vzdálenosti se promítly do příjmů. Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než 4 miliardy korun na tržbách. Ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 procent cestujících oproti roku 2019,“ doplňuje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik a dodává:

„Pokud nechceme zastavit investice do vozidel a služeb, tedy do budoucnosti, musíme snížit náklady. Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady.“

Ozon i nanonástřiky proti virům

Podle průzkumu Českých drah lidé vnímají vlaky jako bezpečnější než autobusy. Všechny vlaky dopravce procházejí pravidelným úklidem a jsou dezinfikovány. ČD využívají také moderní technologie, jako je ozonizace nebo nanonástřik.

Součástí opatření je také instalace zásobníků na dezinfekci, která je aktuálně k dispozici ve více než tisícovce vozidel. Za nákup ochranných pomůcek, dezinfekci vozů a další opatření České dráhy loni zaplatily téměř 140 milionů korun.

pdm