Akt o digitálních službách stanoví jasné povinnosti pro poskytovatele digitálních služeb, jako jsou sociální média nebo tržiště. Nový soubor pravidel, schválený Evropským parlamentem, zavádí bezprecedentní normy pro odpovědnost internetových společností na digitálním trhu. Má tak bránit šíření nezákonného obsahu a dezinformací.
Velké online platformy a vyhledávače (s 45 miliony nebo více uživateli měsíčně), které představují nejvyšší riziko, budou podrobeny přísnějším povinnostem, na jejichž dodržování bude dohlížet Evropská komise.
K těmto povinnostem patří předcházení systémovým rizikům (jako je šíření nezákonného obsahu a negativní dopady na základní práva, volební procesy či duševní zdraví nebo zhoršení situace v oblasti genderově podmíněného násilí) či nezávislé audity. Uživatelé těchto platforem rovněž dostanou na výběr, zda chtějí dostávat doporučení na základě profilování či nikoli.
„Technologičtí giganti příliš dlouho těžili z absence pravidel. Digitální svět se změnil v Divoký západ, kde pravidla určují ti největší a nejsilnější. Ve městě je však nový šerif – akt o digitálních službách. Nyní budou pravidla a práva posílena. Otevíráme černou skříňku algoritmů, abychom se mohli dobře podívat na stroje na vydělávání peněz, které stojí za těmito sociálními platformami“, říká Christel Schaldemoseová, zpravodajka pro akt o digitálních službách.
Co je nezákonné offline, bude nezákonné i online
Digitální akt přináší:
a) větší transparentnost a odpovědnost platforem, uživatelé budou mít možnost rozhodnutí o moderování obsahu napadnout
b) zákaz klamavých praktik a některých druhů cílené reklamy, například reklamy, která se zaměřuje na děti nebo je založena na citlivých údajích
c) zákaz tzv. temných vzorců (klamavé prvky v uživatelském rozhraní) a klamavé praktiky, jejichž cílem je manipulovat s volbami uživatelů
d) menší platformy budou moci požadovat, aby dominantní platformy umožňovaly jejich uživatelům výměnu zpráv. Díky tomu budou mít uživatelé větší výběr a nehrozí, že budou omezeni pouze na jednu aplikaci nebo platformu
Strážci již nemohou:
a) používat autopreferenci, tedy klasifikovat své vlastní produkty nebo služby příznivěji než produkty nebo služby jiných třetích stran
b) bránit uživatelům v snadném odinstalování jakéhokoli předinstalovaného softwaru nebo aplikace
c) zpracovávat osobní údaje uživatelů pro cílenou reklamu, není-li k tomu výslovně udělen souhlas
Sankce
Komise může provádět šetření trhu. Pokud zjistí, že strážce pravidla nedodržuje, může mu uložit pokutu až do výše 10 % z jeho celosvětového obratu v předchozím účetním období – a až do výše 20 %, pokud k porušování pravidel dochází opakovaně.
„Smyslem jednotného digitálního trhu je, aby se do Evropy dostaly ty nejlepší společnosti, a ne jen ty největší. Proto se musíme zaměřit na provádění právních předpisů. Potřebujeme řádný dohled, abychom zajistili, že regulační dialog bude fungovat“, říká Andreas Schwab, zpravodaj pro akt o digitálních trzích.
Jana Bartošová