Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo stavbu „D8 MÚK Zdiby, II. etapa“, což představovalo realizaci výjezdové větve z dálnice D8 na silnici I/9 ve směru na Mělník. Tím se odstranil výrazný kolizní bod na MÚK Zdiby (EXIT 1), kde se denně tvořily velké kolony. Výjezdovou větev využije každý den až devět tisíc vozidel.
Účelem stavby, která podle smlouvy přišla na 41 milionů koru bez DPH, bylo zlepšení podmínek pro odbočení z dálnice D8 na silnici I/9 ve směru na Líbeznice a Mělník. Výstavbou přímé větve se tak eliminovalo bezpečnostní riziko, kdy vozidla jedoucí směrem na Mělník musela projíždět MÚK Zdiby a následně odbočovat na silnici I/9 přes protisměr. Teď se doprava ve zmíněném směru svádí na novou spojovací větev mimo stávající křižovatku a tím došlo z hlediska dopravního zatížení k jejímu odlehčení. Dá se také očekávat, vzhledem k této skutečnosti, že a krajské komunikaci II/243 poklesne dopravní zatížení.
„Největším problémem stavby bylo vyřešení ochrany sloupů vysokého napětí, které nebyly přeloženy v souladu s územním rozhodnutím společnosti ČEZ Distribuce z důvodu probíhajících soudních řízení o zřízení věcného břemene. Podařilo se ovšem nalézt bezpečné technické řešení, díky kterému bylo stavbu možné zprovoznit. Přesto prosíme řidiče o zvýšenou opatrnost,“ uvedl k nově zprovozněné stavbě generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ve věci přeložky sloupů vysokého napětí (VN) aktuálně probíhá soudní řízení. V březnu letošního roku bylo vydáno ve prospěch společnosti ČEZ Distribuce mezitímní rozhodnutí na zřízení věcného břemeno pro jejich přeložku. Toto rozhodnutí však v červnu zrušil Krajský soud v Praze. Proti tomuto rozhodnutí podal Krajský úřad Středočeského kraje kasační stížnost. Nejvyšší správní soud 8. září pak zrušil rozhodnutí Krajského soudu.
Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 271 kilometrů nových staveb. Jedná se o 178,7 km dálnic a 92,4 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 85,4 km dálnic a silnic I. třídy.
(mig)