INZERCE

Kabely z optických vláken základní požadavek pro digitalizaci železničního provozu. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Digitální řízení provozu i surfování po internetu. Deutsche Bahn chtějí mít do pěti let vlastní síť optických vláken

Robustní, snadno a rychle instalovatelné. Deutsche Bahn (DB) společně s partnery vyvinuly inovativní kabely pro rozšíření vlastní sítě optických vláken, které jsou odolné vůči všem vnějším vlivům. Instalace je snadná, protože kabely lze pokládat přímo do země. Nejsou tak nutná žádná dopravní omezení. Po celém Německu už nyní existuje okolo dvaceti tisíc kilometrů optických vláken, DB přidají dalších více než 33 tisíc kilometrů.

Síť optických vláken o celkové délce 33 400 kilometrů plánuje mít společnost DB hotovou na přelomu let 2026 a 2027. Vytváří tak základní předpoklady pro digitalizaci železniční dopravy. Digitálně řízené vlaky a digitální stavědla jsou totiž základem pro intenzivnější provoz na kolejích a v rámci železniční sítě poskytují o 20 procent více prostoru. Pro cestující to znamená spolehlivější a přesnější spojení, ale i možnost bezproblémového telefonování či kvalitní internetové připojení během jízdy.

Digitalizace železnice

První metry nových datových kabelů společně položili člen představenstva společnosti DB Infrastructure Ronald Pofalla, spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer a hessenský ministr dopravy Tarek Al-Wazir.

„Celonárodní síť optických vláken je klíčem k digitalizaci železniční dopravy. Už máme dvacet tisíc kilometrů. Inovativními kabely nyní vybavujeme také zbytek železniční sítě. Tímto způsobem vytváříme technické předpoklady pro další rozšiřování naší nabídky osobní a nákladní dopravy a činíme další krok směrem k přechodu k udržitelné mobilitě,“ uvádí Ronald Pofalla.

Podle Tarek Al-Wazira představují kabely z optických vláken základní požadavek pro digitalizaci železničního provozu. Digitálně řízené vlaky a digitální stavědla mohou přinést větší provoz na kolejích. A vzhledem k velké kapacitě lze nové kabely použít také k digitalizaci přilehlých oblastí. 

Podle společnosti se má nová technologie stát novým německým standardem. Do konce letošního roku položí Deutsche Bahn celkem 27 kilometrů venkovních kabelů mezi Darmstadt-Ost a Wiebelsbach-Heubach. Hned poté bude následovat trasa Lübeck – Ahrensburg, která je dlouhá přibližně 36 kilometrů.

Vysokorychlostní sítě pro všechny

„Jsem ve vlaku – to by už neměla být poslední slova před přerušením telefonické konverzace. Chceme zajistit, aby v celé zemi bylo možné nepřetržité surfování po internetu a telefonní hovory také na železnici. Z rozšíření vysokorychlostních sítí podél železnice totiž profitují všichni: cestující, železnice, a dokonce i lidé v okolí, protože železniční optické kabely mohou využívat i okolní lokality,“ vysvětluje Andreas Scheuer.

Deutsche Bahn volné kapacity v síti optických vláken nabízí telekomunikačním společnostem. Dceřiná společnost DB broadband GmbH již dokázala jako zákazníky získat velké společnosti poskytující mobilní komunikaci a městské služby. Díky získaným prostředkům může společnost optická vlákna dále rozšiřovat. 

Chybí opakovače

V České republice je telefonování i prohlížení internetu při jízdě ve vlaku stále problém. Velké komplikace způsobuje zejména složitý terén.

Jak upozorňuje třeba Český telekomunikační úřad, k silnějšímu signálu ve vlacích by mohly pomoci takzvané opakovače neboli repeatery. Ty pomáhají s šířením signálu přímo ve vozech. Třeba České dráhy jimi však vlaky nevybavují a tvrdí, že primárním důvodem absence mobilního signálu je nedostatečné pokrytí v některých úsecích tratí.

Tomáš Rovný