Rychlejší přístup k zakoupeným jízdenkám nebo přehlednější informace o nejbližším parkování. Aplikace PID Lítačka, kterou používají lidé pro cestování po hlavním městě i Středočeském kraji, projde po letech fungování významnou proměnou. Praha zároveň zvažuje přechod na plně bezpapírový systém. Jen digitálně by v budoucnu mohli nakupovat lístky také cestující v Brně.

Výsledkem proměny Lítačky má být především přehlednější uspořádáním nákupu více různých typů jízdenek najednou nebo v úvodu zmiňované přehledněji nastavené zobrazení okolních parkovacích zón. Aplikace by ale také měla nově nabídnout možnost započítat zpoždění při vyhledání spojení. Stávající verze funguje od srpna 2018. Aktuální úpravy mají zajistit její větší využitelnost a do budoucna usnadnit i zavádění dalších funkcí.

Bude i tmavý režim

Úprava aplikace je podle expertů na místě. Vladimíra Antonin Bláha ze společnosti Operátor ICT, která systém do roku 2028 provozuje, považuje za zastaralý i její stávající vzhled. „Neodpovídá tomu, jak vypadají designové standardy mobilních platforem v současné době. Navíc také nevyužívá takzvaný design systém, který na jednom místě spravuje vzhled všech komponent. Tedy tlačítka, nadpisy a karty,“ poznamenal.

Aplikace by měla nově zahrnovat i tmavý režim, který usnadní její použití v noci nebo v prostředí se špatným osvětlením. Jde o vylepšení, po kterém cestující už dlouho volali.

Ke spuštění novinek by mělo dojít do konce roku 2026. Systém se ale podle náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) vylepšuje průběžně tak, aby lépe odpovídal potřebám uživatelů i moderním trendům v městské mobilitě. Praha zároveň podle Hřiba připravuje novou verzi systému Lítačka 2.0, která bude technicky pokročilejší.

Mohlo by vás zajímat

Levnější digitálně

Hřib uvedl, že Praha jednoznačně směřuje k preferenci elektronického odbavení cestujících. „Od 1. ledna 2026 zavádíme cenovou motivaci, která zvýhodní elektronické formy, tedy Lítačku, mobilní aplikaci nebo bezkontaktní platby, oproti papírovým jízdenkám,“ poznamenal. Pokud si cestující budou chtít od ledna zakoupit půlhodinovou jednorázovou jízdenku, zaplatí za papírový lístek 39 korun. V případě, že ho ale koupí v aplikaci Lítačka, vyjde jen 36 korun. I to ale znamená zdražení jízdného. Aktuálně cestující v Praze za půlhodinovou jízdenku platí 30 korun.

Jízdné
Tarif platný pro jízdné v hlavním městě od 1. ledna 2026. Foto: Ropid

Plně elektronické jízdenky? Má to háček

Do budoucna město zvažuje i přechod na plně bezpapírový systém. Mluvčí organizátora pražské dopravy Ropid Filip Drápal ale upozornil na to, že by rušení papírových jízdenek znamenalo poměrně vysoké investice do úprav nebo výměny odbavovacích zařízení ve stanicích a vozidlech.

„Systém pražské integrované dopravy je rozsáhlý a komplexní. Na rozdíl od menších měst nebo samostatných provozů bez hlubší integrace nelze jednoduše přejít na něco jiného bez velkých investičních nákladů,“ pokračoval.

Veškeré přínosy i rizika včetně finančních otázek je potřeba podle Drápala důkladně analyzovat. Konkrétní čísla ale nyní nejsou k dispozici. „Lze jen uvést, že náklady související s papírovými jízdenkami se pohybují někde kolem pěti procent z ceny jízdenek. Ve srovnání například s jízdenkami v mobilní aplikaci PID Lítačka je to přibližně třikrát více,“ poznamenal. Chystané zvýhodnění nákupu jízdenek přes mobilní aplikaci má podle něj snížit náklady, ale zároveň motivovat lidi, aby ji začali více využívat.

Jízdné
Tarif platný pro jízdné v hlavním městě od 1. ledna 2026. Foto: Ropid

Konec papírových jízdenek chce i Brno

Ropid aktuálně řeší možnosti budoucího směřování odbavování cestujících směrem k digitalizaci jízdenek také se Středočeským krajem a Českými drahami. Zcela ustoupit chce od papíru městské dopravě plánuje do budoucna i Brno.

Cestující v Brně mají nyní v případě nákupu jednorázové jízdenky několik možností. Koupit si ji mohou v papírové podobě, přes aplikace nebo sms. Nejpopulárnější ale v současné době je pořízení lístku přímo ve voze prostřednictvím služby Pípni a jeď!. Tam cestující za jízdenku zaplatí přiložením karty nebo hodinek k validátoru. „Takto zakoupené lístky tvoří 50 procent jednorázových jízdenek,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Z českých měst je nejdále s digitalizací jízdného Ostrava. Od prodeje papírových jízdenek ustoupila už před pěti lety.

V zahraničí konec papírových lístků oznámila například Paříž, která jejich prodej ruší v celé síti metra, městské dopravě i příměstských vlacích. Pařížané i turisté tak postupně vyměňují tradiční jízdenky za dobíjecí plastové karty, předplatné a jízdenky v mobilní aplikaci.